Bengt‑Gunnar Jonsson får Sparbanksstiftelsens pris för 2022

Mån 19 sep 2022 14:17

Årets mottagare av Sparbanksstiftelsen Norrlands pris på 50 000 kronor är Bengt-Gunnar Jonsson, professor i biologi vid Mittuniversitetet.

Swedbanks och Sparbanksstiftelsen Norrlands pris till forskare för hållbart naturresursnyttjande instiftades 2019 och delas ut till en forskare som bidragit med ny kunskap som har, eller kommer att ha, stor betydelse för området.

– Jag vill tro att vår forskning har betydelse för utvecklandet av hållbart skogsbruk i regionen och där balansen mellan olika mål står i centrum. Skogen är mycket och inte bara en råvarukälla men hur vi säkerställer den biologiska mångfalden, rekreation och andra markanvändningsintressen kommer även i framtiden att vara ett viktigt forskningsfält, säger Bengt-Gunnar Jonsson, professor i biologi vid Mittuniversitetet.

– Bengt-Gunnar Jonsson är en värdig vinnare av vårt pris för hållbart naturresursnyttjande, vilket synliggör viktig forskning vid Mittuniversitetet, säger Maria Hedblom, vd för Sparbanksstiftelsen Norrland.

Motiveringen lyder:
Professor Bengt-Gunnar Jonsson har bedrivit forskning om naturvårdsbiologi. Hans forskning är erkänd med stark vetenskaplig publicering i internationella tidskrifter med peer-review förfarande. Jonsson har i konkurrens erhållit ett flertal forskningsprojekt med extern finansiering, många med ett tydligt fokus på skogens ekologiska värden. Inom regionen är professor Jonsson en resurs med en dokumenterad erfarenhet av att samverka med myndigheter och det omgivande samhället. Bengt Gunnar Jonssons forskning om naturvårdsbiologi är till stor nytta för regionens arbete med utveckling för hållbart naturresursnyttjande. Professor Jonsson har stor betydelse för den forskning som bedrivs vid Mittuniversitetet.

– Jag är naturligtvis mycket glad för och stolt över priset. Forskning är dock inte något man gör själv utan priset är också ett erkännande till alla de duktiga kollegor som jag samarbetet med över åren, Bengt-Gunnar Jonsson.

Priset delas ut vid Akademisk högtid, fredag 7 oktober 2022.

Kontaktpersoner:
Bengt-Gunnar Jonsson, professor i biologi, bengt-gunnar.jonsson@miun.se 010-142 89 42
Maria Hedblom, vd Sparbanksstiftelsen Norrland,
maria.hedblom@sparbanksstiftelsennorrland.se, 070-236 54 36