Bli första hjälpare till psykisk hälsa

Tis 20 sep 2022 13:30

Lär dig att se tidiga tecken på psykisk ohälsa och hur du kan hjälpa och agera. Studenthälsan erbjuder nu en tvådagarsutbildning både i Sundsvall, 26 och 28 september samt i Östersund, 30 november och 1 december. OBS, platser kvar i Sundsvall!

psykologstudenter, behandlingssituation

20–40 procent av befolkningen uppskattas lida av någon form av psykisk ohälsa, allt från lättare oro och ångest till allvarligare psykiska sjukdomar. Tidiga insatser till hjälp är av stor vikt. Studenthälsan vill därför utbilda både studenter och personal i syfte att öka kunskapen om psykisk ohälsa och hur du kan hjälpa någon i din närhet som mår dåligt.

Första hjälpen till psykisk hälsa (Mental Health First Aid, MHFA) handlar inte om att ställa diagnoser utan handlar om ökad kunskap och bemötande. Bakom utbildningsmaterialet och kursen står Karolinska institutet/NASP (Nationellt centrum för suicidforskning och prevention). Utbildningen omfattar 14 timmar och efter avslutad utbildning får deltagarna ett intyg som visar att man genomgått utbildningen till första hjälpare.

Kursen är uppdelad på två tillfällen och ges på både campus Sundsvall och campus Östersund i en stor coronaanpassad lokal, max 12 deltagare.

Kurstillfällen

Sundsvall