Sabbatical för HUV‑forskare

Tis 27 sep 2022 14:44
Denna nyhet är riktad till: Alla på HUV's fakulteter och institutioner

Fakultetsnämnden har beslutat att finansiera sabbatical för forskare med placering vid ett universitet utanför Sverige. Ansök senast den 25 november.

Medel har avsatts till 2 forskare per år (500 000 kr/person) för att kunna bevista ett annat lärosäte i minst 3 månader under året. (Om omständigheterna så kräver kan vistelsen delas upp i flera delar men det är ett och samma lärosäte som ska bevistas).

Vem kan söka

Du ska vara disputerad och vara tillsvidareanställd på minst 50 % vid en institution vid fakulteten för humanvetenskap.

Ansökan

Ansökan ska innehålla uppgifter om:

1. Forskningsplan för vistelsen, 2–3 sidor, inkl. beskrivning av hur vistelsen bidrar till ämnets forskningsmiljö samt att den ligger i linje med ämnets forskningsstrategi.
  2. Uppgifter om och inbjudan från institution som ska besökas.
  3. Bekräftelse från ämnesföreträdare och studierektor att det finns möjlighet att genomföra utbytet: att utrymme i tjänsten finns för resan och att den bidrar till forskningsmiljön.
  4. Kostnadskalkyl. Medlen ska täcka lön, resa, uppehälle och ökade levnadsomkostnader.

Medel som ej nyttjas före 2024-03-31 resp. 2024-12-31 (beroende på vilket år man erhåller medel) återförs till fakulteten.

Ansökan för sabbatical under 2023 skickas till Maria Evans maria.evans@miun.se senast 25 november.

Sidan uppdaterades 2022-09-27