Aaron och Matilda får elitidrottsstipendier

Tis 20 sep 2022 15:12

Matilda Plan och Aaron Lindström får Riksidrottsförbundets, RF, och Svenska Spels Elitidrottsstipendium 22/23.

Aaron Lindström och Matilda Plan
Aaron Lindström och Matilda Plan. Foto Matilda Plan: Bildbyrån/SvFF

Totalt får 50 idrottare stipendium på 50 000 kronor vardera. Förutom pengar erbjuds de dessutom aktivt stöd från avdelningen Elitidrottstöd på Riksidrottsförbundet inom bland annat idrottspsykologi och idrottsmedicin. Både det ekonomiska och det operativa stödet är ofta avgörande för elitidrottarens utveckling och prestation, men även för främjandet av psykisk hälsa och bättre förutsättningar till en hållbar idrottskarriär.

Stipendierna delas ut till studenter som kombinerar studier med elitidrott. Matilda Plan är fotbollsspelare och studerar ekonomi, Aaron Lindström är alpinåkare inom parasport samtidigt som han läser fristående kurser i nationalekonomi och juridik. Båda är riksidrottsuniversitetsstudenter.

373 idrottare sökte stipendiet, av de som fick det är 27 kvinnor och 23 män. Aaron Lindström fick det även i fjol.

Sidan uppdaterades 2022-09-29