Planeringsbidrag för elitidrottsnära forskning

Mån 16 jan 2023 15:47

Mittuniversitetets idrottsakademi utlyser 100 000 kr för att initiera interdisciplinära forskningsprojekt som har en nära koppling till elitidrott.  Ansökan ska vara inne senast 17 mars.

En växt som växer från en hög med mynt

Mittuniversitetets idrottsakademi verkar för att stimulera och utveckla verksamheter av idrottslig karaktär vid universitetet. Akademins ambition är att stimulera interdisciplinär forskningssamverkan mellan Mittuniversitetets ämnesområden som anknyter till elitidrott och utlyser därför ett planeringsbidrag under 2023.

– Vi vill initiera nya interdisciplinära forskningsprojekt vid universitetet som har en nära koppling till elitidrott. Syftet är att stimulera framtida samarbeten mellan forskare från olika ämnesområden vid Mittuniversitetet och inte minst att involvera forskare från ämnesområden med begränsad erfarenhet av att bedriva forskning inom elitidrott, säger Håkan Wiklund, prorektor och ordförande för Mittuniversitetets idrottsakademi.

Målgrupp

Utlysningen vänder sig till anställda forskare och doktorander verksamma vid Mittuniversitetet. I ansökan ska minst två ämnesområden eller centrum vid Mittuniversitetet ingå.

Utlysning och ansökan

Utlysningen omfattar ett planeringsbidrag á 100 000 kr (inkl. OH) och finansieras genom Mittuniversitetets idrottsakademi.

Ansökan skickas in till registrator (registrator@miun.se), med referensen dnr MIUN 2023/195, senast den 17 mars 2023.

Läs mer om ansökan här

Sidan uppdaterades 2023-01-16