Tuff ekonomisk situation för studenter – kårerna jobbar på flera fronter

Ons 04 jan 2023 10:00

Ökad inflation, högre hyror och dyrare mat bidrar till att studenternas redan bräckliga ekonomiska situation blir allt sämre. Risken finns nu att studenter väljer att hoppa av sina utbildningar.

Emanuel Magnusson Simon OOdolese
Emanuel Magnusson och Simon Oodolese

– Jag tror att vi kommer märka det ganska snart in på 2023, att studenter väljer att jobba i stället för att plugga om inte studiebidraget höjs, säger Emanuel Magnusson, Studentkårens ordförande i Östersund.

Han får medhåll av Simon Oodolese, som jobbar med nationella frågor inom kåren.

– Många studenter jobbar ju utöver sina studier men förut har det varit ett val, nu blir man tvungen.

Studielånen och bidragen ändras

Studentkårerna i Östersund och Sundsvall jobbar tillsammans med SFS, Sveriges förenade studentkårer, för att ändra den ekonomiska situationen för studenter. En viktig fråga just nu är den om räntan på studielånen. Enligt ett politiskt förslag ska räntan hos CSN höjas till 0,64 procent i år. Under 2022 låg den på 0 procent.

– Vi inom Studentkåren i Östersund och SFS tycker inte att det är okej. Studielånet ska inte vara som ett vanligt lån, det ska vara en fördel med att man studerar, säger Emanuel.

Samtidigt sker en höjning av studiebidraget med 8,7 procent, men den ökningen ger lite med tanke på de ökade priserna i samhället, menar kåren.

– Inflationen är bra mycket högre så det blir en reell sänkning egentligen. Vi önskar att studiebidraget höjs i takt med inflationen.

Hyror på studentlägenheter är en annan fråga som studentkårerna driver hårt. Att en tredjedel av studielånet, som är på cirka 12 000 kronor, går till hyra är okej. Inte mer.

I Östersund jobbar studentkåren för att det ska billigare för studenter att åka buss. I dagsläget kostar en enkelbiljett 32 kronor, ett månadskort 750 kronor.

– Det är ett av de stora klagomålen vi får från studenter, att det är för dyrt att åka buss i Östersund. Så det är ett mål vi har för 2023, att verkligen lyfta den frågan till politikerna, säger Emanuel.

Fribeloppet är omdiskuterat

Studentkårerna i Östersund och Sundsvall har även samarbete med mindre kårer för att tillsammans få fler mandat i SFS:s fullmäktige. Det samarbetet kallas för Sams. En viktigt fråga inom Sams, och en vattendelare inom SFS, är frågan kring fribeloppets varande eller icke varande. Under pandemin slopades fribeloppet, det inkomstbelopp du får ha utan att dina studiemedel påverkas, men nu är det infört igen. De flesta kårerna i Sams vill att fribeloppet avskaffas.

– Vi anser att det ska tas bort, åtminstone i sådana här tider då det är svårt att få det att gå ihop, säger Emanuel.

Studentkåren i Östersund driver restaurangen Cultum på campusområdet. Den senaste tiden har försäljningen av lunch och fika minskat.

Läs mer på tema ekonomi

Studentkåren Östersund