Ett attraktivare campus för studenter och medarbetare

Tis 03 okt 2023 08:38

Ny styrelse, ny prorektor och snart ny universitetsdirektör – det är många nyheter i ledningen i år. Rektor Anders Fällström ser fram emot ett läsår med fräscha idéer och engagemang.

Anders Fällström

I våras klubbades den nya universitetsledningen med fyra nya namn i styrelsen, och nyligen tillträdde Anna Olofsson som ny prorektor. Snart är det också dags för en ny universitetsdirektör att träda in. Annonsen lades ut förra veckan och förhoppningen är att den nya universitetsdirektören ska vara på plats till årsskiftet, berättar Anders Fällström.
– Vi vill gärna hitta någon som är både inåt- och utåtriktad, det vill säga som både är engagerad och intresserad av att utveckla förvaltningen och samtidigt externt orienterad, och förstås, har erfarenhet av att leda.

Attraktivt och levande

Så, vad står då på agendan för den nya ledningen? En hel del, menar Anders Fällström.
– Det finns några saker som en ny ledning måste ta tag i. En av dem är att fortsätta jobba med framtidens campus och driva det framåt, för vi vill ha ett attraktivt och levande campus. Det innebär dels att vi vill ha mer folk på campus i form av studenter, dels att vi som jobbar ska vara här i större utsträckning, åtminstone tre dagar i veckan. Därför behöver vi också fundera över hur vi ska göra arbetsplatsen mer attraktiv, för vi vill att man ska vilja vara här, inte bli tvingad till det. Vi tror att det är mer gynnsamt för universitetet och vår utveckling om vi träffas mer fysiskt, det är ofta i korridorer och vid kaffeautomaten som det utvecklande och kreativa samtalen föds.

Fler campusstudenter

Ett analysarbete för att se över hur fler studenter ska vilja plugga på campus är också igång. Idag studerar omkring 60 procent av studenterna på distans, men Anders Fällström ser helst att sifforna blir omvända.
– Vi vill förstås hellre att 60 procent ska vara på campus, men det innebär inte att vi vill lägga ned eller minska ambitionen för distans. Vi är, skulle jag vilja säga, Sveriges kanske bästa distansuniversitet och det ska vi fortsätta vara, säger han.

Nya utbildningar

Analysarbetet innebär bland annat att man tittar på varifrån i landet lärosätet rekryterar bäst och vilken typ av utbildningar som skulle vara attraktiva för campusstudenter. I förlängningen innebär det att nya utbildningar kan bli aktuella.
– Men det ligger längre bort i tid, däremot hoppas vi kunna se saker hända redan nästa höst, säger Anders Fällström.

Mer extern finansiering

En annan uppgift för den nya ledningen är att jobba med att hitta externfinansiering för både forskning och utveckling. Detta då varken den nyligen lagda budgetpropositionen eller regeringen borgar för nya statliga medel. I stället få man vända blicken åt andra håll, menar Anders Fällström.
– Vi kommer att behöva öka antalet uppdragsutbildningar, ta ut större avgifter för internationella studenter samt söka mer EU-medel till forskningen, säger han.

Sidan uppdaterades 2023-10-03