Europeisk samverkan ska förbättra forskningens kvalitet

Fre 27 okt 2023 08:00

Mittuniversitetet har anslutit sig till den nya, europeiska koalitionen CoARA (Coalition for Advancing Research Assessment) som syftar till att förbättra forskningens kvalitet, effektivitet och genomslagskraft.

Campus Östersund

CoARA etablerades 2022 och har utvecklats på initiativ av EU-kommissionen tillsammans med Science Europe och European University Association. I dagsläget är 638 internationella organisationer anslutna och målsättningen är att reformera systemen för bedömning av forskning och skapa en internationell samsyn kring frågor relaterade till forskningsutvärdering och meritering.

– Koalitionen blir viktig för att driva på utvecklingen av metoder för utvärderings- och belöningssystem för forskning. Ambitionen är att systemen ska bli bättre och mer rättvisande, inte mer omfattande, säger Håkan Wiklund, prorektor.

Genom anslutningen förbinder sig Mittuniversitetet att arbeta aktivt med att reformera både de egna systemen för forskningsutvärdering och meritering samt att bidra till utvecklingen nationellt och internationellt. Detta skiljer CoARA från Dora (The Declaration on Research Assessment), som många har skrivit under men som inte har samma krav på handling.

Såväl Mittuniversitetets forskningsråd som båda fakulteterna har ställt sig bakom Mittuniversitetets anslutning. Flera lärosäten och alla större forskningsfinansiärer i Sverige och EU har redan anslutit sig till CoARA och samarbetet kommer att få hög prioritet framöver.

– Vi vill arbeta för att förändra hur akademin och forskningsfinansiärer ser på och bedömer forskningens innehåll och resultat, där en bredd av olika meriter värderas och där forskning kan utvärderas och bedömas från olika vinklar. En viktig utgångspunkt i arbetet är att hitta en balans mellan en kvalitativ bedömning som görs av experter (peer review) och en ansvarsfull användning av kvantitativa indikatorer som stöd för den bedömningen. Koalitionen ger oss tillgång till ett kunskaps- och erfarenhetsutbyte som är nödvändigt för fortsatt utveckling av våra kvalitets- och meriteringssystem, säger Håkan Wiklund.

Efter anslutningen ska nu Mittuniversitetet ta fram en plan för hur universitetet ska ta sig an de tio principer som CoARA har definierat. Områden som berörs är exempelvis hur vetenskaplig och pedagogisk skicklighet bedöms, hur skickligheter såsom ledarskap och samverkan med omgivande samhälle bedöms, utformning av kvalitetssystemet för forskning samt hur universitetet följer upp och utvärderar forskning.

Här hittar du mer information om CoARA.

Sidan uppdaterades 2023-10-27