Helen pratar hästböcker i TV4 nyhetsmorgon

Tis 03 okt 2023 14:23

I morgon onsdag gästar Helen Asklund, lektor i litteraturvetenskap, TV4 Nyhetsmorgon och deras programinslag ”Hästonsdag”. Där ska hon prata om sin forskning kring hästböcker.

Helen Asklund kollage

Genren hästböcker är väldigt populär bland ungdomslitteraturen men har inte fått särskilt stort utrymme i forskningen. Det försöker nu Helen Asklund, lektor i litteraturvetenskap vid HSV, Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap, ändra på. Tillsammans med forskare från Luleå och Linköpings universitet jobbar hon bland annat med en antologi där läsares minnen av sin hästboksläsning ska samlas. Ett 40-50-tal personer i olika åldrar har fått svara på frågor kring hästböcker.

– Ofta är hästboksläsaren själv ryttare eller har velat vara en. Kanske har man inte haft råd att rida eller inte bott i närheten av stall eller ridskola och böckerna har blivit ett substitut för ridning, säger Helen Asklund.

­­– Det som är spännande med barn- och ungdomslitteratur är att den följer trender i samhället. Sker det en utveckling i samhället så ser man det i böcker och man ser det definitivt i hästböcker, säger hon.

Hästböcker har setts som skräplitteratur

Den typiska hästboksläsaren är en tjej på 9-11 år som själv rider och som gillar kombinationen hästar, tjejer i sin egen ålder och relationer i och omkring stallet. Men så har det inte alltid sett ut. När hästböcker började bli populär som genre kring förra sekelskiftet var de oftare riktade mot killar. Det kan, menar Helen Asklund, ha att göra med hur hästar har använts historiskt. Förr användes hästar i jordbruket och av militären, i dag är de mer förknippade med fritid och hobby.

– Hästböcker har haft lite dåligt rykte och har räknats som skräplitteratur. Vi vill återupprätta det här ryktet, genren har många bra kvaliteter och är viktig för många läsare.

I morgon kan Helen Asklund ses via länk i TV4 Nyhetsmorgon cirka kl 11.15.

Sidan uppdaterades 2023-10-03