Invigning av Östersunds kanske bästa utegym

Ons 25 okt 2023 14:39

Pass med proffs, träningstips och visning av de avancerade maskinerna. Onsdagen den 25 oktober invigdes det som kanske kan kallas för Östersunds bästa utegym på campus.

Människor står utomhus runt en träningsmaskin, andra står och betraktar i bakgrunden.

I Mittuniversitetets arbete med Framtidens campus har det framkommit önskemål om just ett utegym. Det som nu har invigts ska vara något helt särskilt med avancerade maskiner för utomhusbruk.

– Gymmet har utrustats efter ett samarbete med Vintersportcentrum, Jämtlands Gymnasium och Intea. Det är fritt fram att använda av personal, studenter och allmänhet, säger Lars Hägglund, koordinator för projektet Framtidens campus.

Gymmet ligger strax bakom Exercishuset. Förutom tal av prorektor Håkan Wiklund, Jerker Häggström VD för Intea Östersund och bandklippning bjöd ÖSIS, Östersunds Studenters Idrottssällskap, på blåbärssoppa. På plats fanns också och lärare från Idrottsvetenskapliga programmet och NVC, Nationellt Vintersportcentrum, som visade hur maskinerna ska användas.

– Vi ville dels skapa ett gym där elitsatsande, studenter och motionärer kan utvecklas. Men också ha stor variation på övningar/maskiner. Med det i åtanke valde vi maskiner med viktmagasin på hävarm där belastningen enkelt kan justeras för individens behov. Med dessa olika maskiner ska du kunna träna samtliga av kroppens större muskelgrupper, säger Jonas Falgin, lic. PT, adjunkt i idrottsvetenskap och en av dem som varit med och utformat gymmet.

Sidan uppdaterades 2023-10-26