Lyckat samarbetsprojekt i Litauen: ”Tacksam för den här möjligheten”

Fre 13 okt 2023 11:23

Nyligen fick tre studenter från Förskollärarprogrammet möjligheten att delta i ett internationellt samarbetsprojekt i Litauen. Projektet fokuserade på social hållbarhet och användandet av lekfull konst i förskolan.

Fyra kvinnor fotograferas utomhus framför en lekpark
Från vänster: Catarina Arvidsson (lektor), Madelene Brantgård Salomonsson, Sara Näslund och Lena Lucchesi-Sverin.

Möjligheten att få åka till Litauen kommer från det samarbete UTV och Förskollärarprogrammet har med Nordplus – ett nätverk bestående av universitet och högskolor inom Norden och Baltikum. Från varje lärosäte erbjuds fyra studenter, utifrån en intresseanmälan, att åka och delta i ett internationellt projekt under en vecka. Den här gången handlade projektet om social hållbarhet och lekfull konst i förskolan och studenterna Sara Näslund, Lena Lucchesi-Sverin och Madelene Brantgård Salomonsson var minst sagt nöjda med upplägget.

- Det var både intressant och roligt! Det är en erfarenhet jag kommer ta med mig både privat och i arbetslivet. Vi fick delta på föreläsningar, workshops och grupparbeten som behandlar hållbarhet, främst social hållbarhet, och lekfullt skapande i förskolan. Vi fick även besöka en förskola där vi fick en rundtur i deras lokaler och lärmiljö. Samt delta i en workshop med mindfulness och sensoriska upplevelser. Vi deltog även i en sightseeing om Kaunas historia och byggnader i Old town. Sedan hade vi också en gemensam internationell matfest där alla tog med mat från deras länder. Det var väldigt givande att möta både elever och studenter från andra länder och öva på att kommunicera på engelska och jämföra hur utbildningen är upplagd i olika länder, men även vilka likheter och skillnader förskolorna har, säger Sara Näslund.

Lena Lucchesi-Sverin instämmer:

- Jag är så tacksam för att ha fått den här möjligheten. Det har varit en upplevelse jag sent ska glömma. Trots att jag var trött i slutet av veckan hade jag gärna stannat några dagar till. Jag hann bygga fina relationer med andra studenter och ha många djupa samtal. Sista kvällen åt vi middag i ett gäng på tio personer från Norge, Danmark, Finland och Sverige - då var språkförvirringen rätt påtaglig. Jag blandade friskt mellan svenska, norska och engelska samt att jag försökte mig på katastrofal danska. Det blev några tillfällen när jag till och med pratade engelska med de som kunde svenska. Men under hela resan var stämningen hjärtlig och inbjudande - vi var en enda stor familj, det blev till och med kramkalas när vi skildes åt.

På frågan om de lärde sig något nytt svarar Madelene Brantgård Salomonsson:

- Jag känner att det är mycket som jag tar med mig hem, många nya idéer och sätt att arbeta på när det kommer till skapande med social hållbarhet. Till er studenter som funderar på att göra samma sak säger jag bara: Det är inget att tänka på, det är bara att åka! Det är genom detta utbyte av idéer, tankar och arbete med gemensamma aktiviteter som vi vidareutvecklar oss själva med nya kunskaper.

Här kan du läsa mer om Nordplus

Sidan uppdaterades 2023-10-13