Marcus Sundgren försvarade framgångsrikt sin doktorsavhandling

Tis 17 okt 2023 09:40

Den 16 oktober försvarade Marcus Sundgren framgångsrikt sin doktorsavhandling “Exploring digital technologies in higher educational settings: Enabling a community of inquiry" i Fälldinsalen på Campus Sundsvall.

En man i blå kavaj visar upp sin doktorsavhandling i en sal med fägglada stolar
Marcus Sundgren i Fälldinsalen där disputationen hölls.

Disputationen, som var välbesökt, hölls både på plats på campus i Sundsvall såväl som digitalt via Zoom. Huvudhandledare var Jimmy Jaldemark, docent i pedagogik vid Mittuniversitetet, och opponent var Marcelo Milrad, professor i medieteknik vid Linnéuniversitetet. 

Om avhandlingen

Avhandlingen ger teoretiska, metodologiska och praktiska bidrag till forskarsamhället inom fem områden. För det första innebär tillägget av emotionell närvaro till Community of Inquiry-ramverket (CoI) en potential att stärka social närvaro. För det andra spelar digital teknik en avgörande roll när det gäller att utforma effektiva utbildningsmiljöer online för att tillgodose de olika närvaroformerna inom CoI. För det tredje bygger CoI-ramverket på principer för aktivt lärande, något som är avgörande för att främja social- och kognitiv närvaro i både fysiska och online-miljöer. För det fjärde har den snabba tillväxten av online-miljöer inom högre utbildning givit upphov till ett överflöd av studentdata för läranalys (Learning Analytics), men etiska överväganden har inte givits tillräcklig uppmärksamhet. Slutligen ligger det metodologiska bidraget i den design som använder en pragmatisk vetenskapsfilosofis världsbild (worldview) för mixed methods-studien i kombination med en pragmatisk utbildningsfilosofi, som i sin tur styr de teoretiska och pedagogiska ställningstagandena. 

Avhandlingens resultat har betydelse för lärare inom högre utbildning som strävar efter att utveckla sin pedagogiska praktik.

Läs eller ladda ned hela avhandlingen här


Rekommenderat

Sidan uppdaterades 2023-10-17