Mittuniversitetet går in i ny ansökan om Europauniversitetstatus 2024

Tor 12 okt 2023 16:34

Mittuniversitetet går in i en ny allians inför ansökan om att få Europauniversitetsstatus nästa år. Att bli ett Europauniversitet lierar med Mittuniversitetets strategiska mål kring internationalisering samt en hållbar samhällsutveckling i Norrland.

Campus Östersund fasad hus

I de två tidigare ansökningarna har lärosätet deltagit i en allians koordinerad av University of Bayreuth, Tyskland. Ingen av dessa ansökningar har godkänts, och nu har rektor och dekaner beslutat att lämna nuvarande allians. Samarbetet med individuella lärosäten inom ansökan har fungerat bra, och många av dem kommer fortsätta, men alliansens nya ansökan och fokus går nu i en riktning som inte längre passar Mittuniversitetet lika bra.

En kontakt förmedlad av Vetenskapsrådet (VR) har lett till ett samtal med en annan allians som bättre passar Mittuniversitetet och under tisdagen meddelade rektor formellt att lärosätet lämnar nuvarande allians till förmån för en ny. Det blir därmed i ett nytt sammanhang lärosätet kommer ingå fram till ansökans deadline i början av februari, 2024.

— Det har hänt mycket sedan vi först gick in i en ansökan om Europauniversitet, och den möjlighet vi nu fått ger oss chansen att fånga upp såväl lärosätets strategiska mål om internationalisering som det om en hållbar samhällsutveckling i Norrland. Den ger också bättre förutsättningar för ett hållbart samarbete även om vi inte heller denna gång skulle få en godkänd ansökan, säger rektor Anders Fällström.

Arbetet med att koordinera Mittuniversitetets deltagande i ansökan samordnas av Anna Lindahl, gruppledare vid IRO. Under de kommande veckorna kommer mer information att delges, och personer involveras i arbetet.

— Den ansökningsomgång som nu pågår kommer vara den sista för nya Europauniversitetsallianser. Det kommer krävas en hel del arbete för att lyckas, och konkurrensen är stenhård. Men vi ser stor potential i detta nya sammanhang och ser fram emot att få involvera fler medarbetare inom kort, säger Anna Lindahl.

Europauniversiteten består av allianser om ca 3–12 europeiska lärosäten som samlas kring ett gemensamt tema och strategi för hur man tillsammans ska kunna skapa förutsättningar för att bli ett Europauniversitet som kan konkurrera globalt och bidra till att implementera EU:s strategier och värderingar.

Sidan uppdaterades 2023-10-12