Viktigt att tänka på när du beställer varor och tjänster

Tis 23 apr 2024 14:25

Mittuniversitetets fakturaadress upphör nu att gälla. Det innebär att fakturor som skickas till den adressen kommer att returneras till avsändaren. Nedanstående alternativ finns för att skicka faktura till Mittuniversitetet. Tänk på att även informera gamla leverantörer om förändringen.

Olika sätt att fakturera elektroniskt

I första hand ska alltid elektronisk faktura skickas till offentlig förvaltning. Här är en sammanfattning av möjliga sätt att fakturera Mittuniversitetet elektroniskt.

Via Peppol

Elektroniska fakturor kan skickas via PEPPOL-nätverket. Mittuniversitetets adress i PEPPOL: 0007:2021004524

Via Fakturaväxel

Mittuniversitetet kan även ta emot elektroniska fakturor i Svefaktura 1.0-format när en överenskommelse finns.

Via Leverantörsportal

Om leverantörer inte har möjlighet att skicka elektroniska fakturor kan de kostnadsfritt använda Mittuniversitetets leverantörsportal för att registrera fakturan manuellt.

PDF-fakturor via e-post

Mittuniversitetet ser helst att fakturor skickas i elektroniskt format men kommer kunna erbjuda PDF via e-post: faktura@miun.se OBS! Endast fakturor ska skickas till den här adressen.

Den här möjligheten erbjuds under en övergångsperiod för att underlätta övergången till elektronisk faktura.

Fakturareferens

Oavsett fakturaformat är alltid referens på fakturan viktig d.v.s. orgenh/avdelningsnummer (4 eller 5 siffror som ska börja på 5*, 6* eller 9* och lämnas vid beställningstillfället), samt namnet på den som ska hantera fakturan, exempel: 9320 Kalle Karlsson.

Information till leverantörer

För mer och detaljerad information om Mittuniversitetets fakturaformat och fakturakrav, se Fakturainformation till Mittuniversitetets leverantörer

Eventuella frågor skickas till e-faktura@miun.se

Skapad av Cecilia Bergståhl