Resor utomlands utifrån säkerhetsläget

Tor 19 okt 2023 10:30

Mittuniversitetet följer Utrikesdepartementets (UD) rekommendationer när det gäller utlandsresor. Under rådande läge, med höjd hotbild mot svenskar utomlands, är det viktigt att du har en dialog med din närmaste chef inför eventuella tjänsteresor.

Tåg resande resa

Om du känner oro inför en utlandsresa så kan du avboka eller senarelägga resan i dialog med din chef. Boka din resa via Mittuniversitetets resebyrå så att arbetsgivaren vet var du befinner dig. Om det skulle uppstå en krissituation så får vi information från byrån och kan ge dig hjälp och stöd. Tänk också på att uppdatera dina kontaktuppgifter i självbokningssystemet och Primula.

UD:s reseinformation

Här finns råd och information som du har nytta av inför och under din utlandsresa. Här finns också länkar till ambassader och konsulat.

UD:s reseinformation

I appen UD Resklar finns ambassadernas reseinformation för olika länder. Om du vill att UD ska kunna få tag i dig vid en större krissituation i landet kan du anmäla dig till den så kallade svensklistan.

Appen UD Resklar

Svensklistan

Följ säkerhetsläget på krisinformation.se

Här hittar du samlad information från svenska myndigheter om vad vi vet just nu och om hur du kan hantera eventuell oro.

Krisinformation

Så här bokar du din tjänsteresa

Boka din tjänsteresa

Frågor och svar om säkerhet och försäkring