Möt Helene Hellmark‑Knutsson i Aktuellt & Angeläget

Fre 10 nov 2023 10:07

Mittuniversitetets styrelseordförande Helene Hellmark-Knutsson gör sitt första framträdande i Aktuellt & Angeläget måndag 13 november. Se till att koppla upp dig klockan 13.15!

Porträtt av blond kvinna i svart kavaj
Helene Hellmark-Knutsson. Fotograf: Patrik Trägårdh.

Till vardags är hon landshövding i Västerbottens län, men i måndagens Aktuellt & Angeläget är det i rollen som styrelseordförande för Mittuniversitetet som hon deltar.

– Det känns både viktigt och spännande att medverka. Jag misstänker att det finns en del medarbetare som bara har en vag bild av mig även om jag har hunnit möta ett antal anställda. Jag hoppas att samtalet på måndag kan bidra till att ge en lite tydligare bild av mig, men också fördjupa bilden av min och styrelsens roll. Mittuniversitetet och övriga universitet i Norrland står inför en spännande tid i och med den starka nyindustrialiseringen i norra Sverige, säger Helene Hellmark-Knutsson.

I Aktuellt & Angeläget medverkar också rektor Anders Fällström och han kommer bland annat att ge sin syn på Mittuniversitetets inspel till den kommande forsknings- och innovationspolitiska propositionen. I sin tidigare roll som just forskningsminister har Helene Hellmark-Knutsson också lovat att ge en liten bild av ”hur det går till bakom kulisserna” i arbetet kring en forskningsproposition.

I programmet medverkar även dekan Anna Olofsson utifrån rollen som tillträdande prorektor. Avslutningsvis fortsätter Aktuellt & Angeläget att ge plats åt våra centrumledare och den här gången medverkar Glenn Björklund, centrumledare för NVC, ett forskningscentrum som går in i en intensiv fas nu när alla vinteridrotter drar igång sin verksamhet på allvar.

Du vet väl om att du redan har ”Aktuellt & Angeläget som bokning i din outlook-kalender?!
Se till att klicka in dig på mötet 13.15 måndag 13 november så missar du inget av ovanstående.

Sidan uppdaterades 2023-11-10