”När jag tror på mina idéer blir de verklighet”

Mån 20 nov 2023 08:00

Minnet är ett såll, och mycket rinner liksom bara iväg. Men det finns sånt som inte lämnar. En doft, en slagdänga eller kanske ett citat. Det är de ljuspunkterna som vi vill ta fasta på i den här serien av medarbetarporträtt. Näst på tur är Noor Al Haj Ibrahem, doktorand vid IMD.

En ung leende kvinna i en skog

När Noor Al Haj Ibrahem kom från Syrien till Sandviken i Sverige för nio år sedan, fick hon jobb som lärare i direkt – trots att hon inte kunde ett ord svenska.
– Rektorn på skolan tyckte att det var viktigare med kunskap, hon sa att språket, det kommer, berättar hon.
Och rektorn fick rätt. Ett år senare hade Noor sin svenska lärarlegitimation och var huvudlärare i matte, fysik och teknik.

Sedan dess har hennes karriär gått som på räls. Vid sidan av sitt arbete som högstadielärare började hon för tre år sedan att läsa en master i naturvetenskaplig ämnesdidaktik vid Stockholms universitet, vilket ledde till att hon i början av 2023 blev anställd vid Mittuniversitetet, som doktorand vid Institutionen för ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik (IMD).
– Jag trivs så otroligt bra här. Jag känner att Mittuniversitetet är mitt universitet, säger hon.

För många år sedan, när Noor fortfarande bodde i Damaskus och livet bjöd på en hel del svåra utmaningar, tog hon ett beslut. Och det är det beslutet som idag utgör grunden till hennes drivkraft och positiva livssyn.
– Det handlar om att medvetet jobba med sin energi och sina tankar. Den energi jag skapar omkring mig hjälper mig när jag känner mig svag. Jag kan till exempel bestämma mig för att hämta in en speciell färg till mitt energifält som fungerar läkande. När jag verkligen tror på mina idéer så blir de verklighet. Så på sätt jobbar jag medvetet med positivt tänkande och med energifältet, eller auran, som det också kallas, säger hon.

Se mer av Noor i UR:s serie Hej hej Sverige

När Noor Al Haj Ibrahem kokar ned sina viktigaste insikter och kulturupplevelser till fem, blir det ett citat, ett magiskt verktyg, ett livsmotto, föräldrarnas kärlek och en kurs som står ut i mängden:

Citat

Innan kriget i Syrien bodde jag i Damaskus med alla förutsättningar för ett framgångsrikt liv – jobb, familj, vänner, bostad och lyx. När kriget tvingade mig till Sverige, använde jag detta citat av Jalal al-Din Rumis för att tro, tänka positivt, kämpa och anpassa mig, vilket ledde till en ny och bättre livssituation: ”Där Gud planterar dig, blomstrar du”.

Ett magiskt verktyg

I början av tjugoårsåldern orsakade ett fel i min bils bromssystem en olycka i Damaskus, där tre bilar skadades framför mig. I stället för stress och sorg bemötte jag situationen med ursäkter och ett leende. Det ledde inte bara till vänligt bemötande från de inblandade, utan skapade en positiv atmosfär där till och med en av förarna köpte till mig en juice som en gest av förståelse. Från den dagen insåg jag att leendet är ett magiskt verktyg för att öppna dörrar och lösa problem.

Livsmotto

Övertygelsen om att söka kunskap har drivit mig genom hela mitt liv – från universitetsutbildningar i kemi och översättning, lärarutbildning, till en masterexamen i naturvetenskapsdidaktik, och nu strävar jag efter doktorsexamen. Sökandet efter kunskap ger mig glädje och belöning, och det är profetens, Muhammeds, ord (fred vare med honom) som ger mig inspiration till det: “För den som tar en väg för att söka kunskap, underlättar Gud vägen till paradiset.”

Familj

Jag är uppvuxen i en kärleksfull och förstående miljö, där kunskap värderades och åsikter respekterades. Min framgångsrika far, verksam inom internationella företag och diplomati, skapade inte bara en hög ekonomisk nivå genom sitt arbete, utan planterade också kärlek, uppmuntran och stöd genom hela mitt liv. Min mor, en arkitekt som arbetade på ett ansett center på Damaskus International Fair, har försett mig med en stor moralisk skatt och religiös styrka. Hon har gett mig kärlek, stöd och uppmuntran under hela min livsresa. Deras unika blandning har format den person jag är idag.

Kurs

I tjugoårsåldern deltog jag i en träningskurs om mänsklig energi, presenterad av Dr. Ibrahem Alfaki, vilket gav mig insikter om energiaura och energichakror. Det har gett mig förmågan att kontrollera min egen energi, förstå människors energier runt mig och tro på kraften av positiv energi i mitt liv. Jag investerar fortfarande mycket i min energi, och det ger alltid fantastiska resultat.

Sidan uppdaterades 2023-11-20