Nya personer och roller i universitetets ledning

Fre 24 nov 2023 12:59

Det blir en del förändringar på ledande positioner i universitetet från årsskiftet i form av ny prorektor, nya vicerektorer samt en tillförordnad ledning av Fakulteten för humanvetenskap.

Campus Östersund, exteriör

Vid rektors beslutsmöte 21 november utsågs Håkan Wiklund till ny vicerektor för kvalitetsfrågor, ett uppdrag på 25% inledningsvis. I uppdraget som vicerektor kopplat till kvalitet ingår bland annat att, på rektors uppdrag, arbeta med och driva övergripande kvalitetsfrågor.

Vid samma möte utsågs Marie Häggström till ny vicerektor för utbildningsfrågor, motsvarande 30% av tjänsten. I uppdraget som vicerektor kopplat till utbildning ingår att, på rektors uppdrag, arbeta med och driva övergripande utbildningsfrågor.

Sedan tidigare är det klart att Anna Olofsson tillträder som ny prorektor 1 januari 2024, vilket innebär att hon lämnar rollen som dekan för Fakulteten för humanvetenskap. Ny tillförordnad dekan fram till halvårsskiftet 2024 blir Sandra Wall-Reinius och ny tillförordnad prodekan under samma period blir Peter Degerman.

Tidigare under året har Hans-Erik Nilsson tillträtt som vicerektor för innovations- och näringslivsfrågor. Dan Bylund är sedan sommaren ny dekan för Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier och där fortsätter Ingela Bäckström som prodekan.

Sidan uppdaterades 2023-11-24