Nytt sätt att logga in för all personal

Mån 27 nov 2023 12:19

Under dagen den 5 december kommer inloggningssättet för personal, mot system och funktioner på Mittuniversitetet, att ändras från e-postadress till användarnamn.

Medarbetare

Inloggning kommer nu ske med användarnamn@miun.se, (till exempel karnil@miun.se eller karnil2300@miun.se) i stället för den vanliga e-postadressen förnamn.efternamn@miun.se.

Skillnad mellan användarnamn och e-postadress

Alla anställda på Mittuniversitetet har ett användarnamn och en e-postadress. Användarnamnet är normalt uppbyggt av de första tre bokstäverna i ditt förnamn och de tre första bokstäverna i ditt efternamn (exempelvis Karl Nilsson blir karnil). Varianter kan förekomma då användarnamnet måste vara unikt för varje anställd. Personal anställd från 2022 och senare har dessutom fyra siffror i sitt användarnamn.

E-postadress kommer fortfarande att vara förnamn.efternamn@miun.se men den kommer inte längre användas för inloggning.

Genom att Mittuniversitetet har medlemskap i SWAMID (Swedish Academic Identity Federation) får vi säker inloggning för forskare, lärare och studenter i olika tjänster – både i och utanför Sverige. Ändringen genomförs för att uppfylla säkerhetskraven hos SWAMID.

Kontakta IT-support vid eventuella frågor.

Sidan uppdaterades 2023-11-27