Personal‑ och arbetslivsprogrammet fyller 40 år – ”framtiden ser ljus ut”

Mån 20 nov 2023 09:22

I år fyller Personal- och arbetslivsprogrammet 40 år vilket kommer att uppmärksammas på campus i Östersund den 1 december. Vi har pratat med Olov Hemmingsson, som tillsammans med Annika Aletind är programansvariga.

Ett porträttfoto av en man med rakat huvud och grå tröja
Olov Hemmingsson som, tillsammans med Annika Aletind, är programansvarig för Personal- och arbetslivsprogrammet.

Kan du berätta lite om jubileumsdagen, hur ser upplägget ut?

Det blir en halvdag där vi innehållsmässigt har valt att blicka både bakåt och framåt. Ett antal alumner är inbjudna för att ha en paneldiskussion, medan Lisa Björk från Göteborgs universitet står för ett inspel med mer fokus på nutid.

Kan du berätta lite om programmet och dess utveckling under åren? Vilka är de mest betydande förändringarna och framstegen du har sett sedan programmet startade?

Programmet är ju faktiskt äldre än själva lärosätet, åtminstone i dess nuvarande form! Därmed har det mesta hunnit förändras, men den här typen av program uppstod ju ur det samhällsövergripande behovet av tjänstemän med bättre förståelse för de mänskliga aspekterna av organisationer och det behovet kvarstår alltjämt.

Under dessa fyra decennier har arbetslivet genomgått en del förändringar. Hur har Personal- och arbetslivsprogrammet anpassat sig för att möta de aktuella utmaningarna och trenderna inom arbetslivet?

Fördelen med att ha god forskningsanknytning i programmet är ju att anpassningar till omvärldsläget i någon mån sker organiskt. Det förändrade läget i arbetslivet har kommit att på olika sätt avspegla sig i forskningen på området och detta ger i förlängningen effekt i programmet. Det är emellanåt en ganska långdragen process, men under optimala omständigheter säkerställer den att vi inte förhastar oss då det gäller programmets innehåll.

Hur ser du att programmet kommer att fortsätta utvecklas under de kommande åren?

Förändringen av arbetslivet visar inga tecken på att bromsa in och programmet kommer att behöva svara mot den utvecklingen, vilket gäller allt från relativt nya fenomen som den så kallade gig-ekonomin som demografiska faktorer. Det står hur som helst klart att behovet av kunnigt folk på personalområdet knappast kommer att minska, så i det avseendet ser programmets framtid ljus ut.

När? 1/12

Var? Sal F234, Campus Östersund

Här kan du läsa mer om samt anmäla dig till Personal- och arbetslivsprogrammets jubileumsdag

Sidan uppdaterades 2023-11-20