Spännande skapandeaktiviteter mellan bildstudenter och skolelever

Mån 27 nov 2023 10:55

I ett samarbete med Kulturmagasinet har lärarstudenter från Mittuniversitetet fått möjlighet att vägleda elever från Allsta skola och Prolympia fritids genom inspirerande skapandeaktiviteter.

A childs hands playing with cut outs in different colors

Kan du berätta lite om dagen och upplägget?

- Vi har genom ett samarbete med Kulturmagasinet fått möjlighet att låta våra lärarstudenter som läser bildkursen leda skapandeaktiviteter med elever från olika skolor i Sundsvall. I år var det Allsta skola och Prolympia fritids som hade möjlighet att delta. Kulturmagasinets Frida Lundström arbetar som konstpedagog och har tidigare varit fritidshemslärare vilket skapat stora möjligheter för att introducera studenterna i tänket både kring museet som plats och hur studenterna kan arbeta med elever. Studenterna har arbetat tillsammans i grupp och varje grupp har fått en klass att ta hand om, säger Josefin Sebring, universitetsadjunkt.

Varför är det viktigt?

- De studenter som läser bildkursen på UTV är till stor del studenter som förutom fritidshemslärare och grundskolelärare även blir bildlärare på grundskolan. Att få möjlighet att komma ut i en verksamhet och träffa elever är en fantastisk möjlighet att öva praktiskt på det vi arbetar med i bildkursen. Även att få se vilka möjligheter det finns till skapande i andra verksamheter än skolan är något som jag tror är nyttigt att ta med sig inför det kommande yrkeslivet. Något annat som varit utvecklande för studenterna är att arbeta tillsammans som ett arbetslag för att planera arbetet med eleverna, säger Josefin Sebring.

Barnen verkade väldigt glada både under och efter sitt skapande

Hur togs det emot av skolklasserna?

- Min upplevelse är att lärarna som följde med sina klasser var väldigt glada över alla aktiveter studenterna erbjöd och var väldigt positiva till initiativet, de sa att de gärna kommer tillbaka nästa år om det finns möjlighet. Barnen verkade väldigt glada både under och efter sitt skapande, säger Josefin Sebring.

Även lärarstudenten Sara Persson var nöjd med dagen.

- Det kändes spännande att träffa helt nya elever och se om vår planering skulle fungera, både med tid och att eleverna skulle ha en rolig stund tillsammans med oss. Vi använde oss av Bengt Lindström-utställningen och pratade med eleverna om hans skapande. Därefter fick eleverna göra egna målningar i den andan på ett lekfullt sätt, säger Sara Persson.

Vad var det bästa med dagen?

Det bästa var när aktiviteten var avslutad och det märktes att de hade haft en rolig stund med oss och att de var stolta över sina konstverk, säger Sara Persson.

Sidan uppdaterades 2023-11-27