Urvalet klart – dessa får stimulansmedel för forskningskommunikation

Tor 16 nov 2023 14:36

Tjugo anställda får arbetstid finansierad från universitetets stimulansmedel för att kunna prioritera forskningskommunikation under 2024.

En man i kostym står med megafon framför ansiktet

− Vi fick in närmare 40 ansökningar i vår utlysning och det är fantastiskt roligt att så många ville bereda plats i sin tjänst för att bidra till ökad kommunikation. Konkurrensen i år var stenhård och det visar att satsningen fyller sitt syfte, säger Marlene Berg, kommunikationschef.

De som har valts ut har önskat - och fått - olika mycket tid i tjänst avsatt. Kraven för att komma i fråga var dels att det ska finnas potential till nationell synlighet och en konkret och tydlig idé om vad den sökande vill göra. I urvalet har också ansökningar med koppling till Barnens universitet prioriterats.

− Under urvalsprocessen har vi fört dialog med såväl de berörda som med deras institutioner samt med ledningen i hopp om att landa i ett rimligt urval. Alla ansökningar som blivit beviljade har jämkats lite jämfört med de anspråk som gjordes för att vi skulle kunna bevilja fler, säger Marlene Berg.

Under 2024 blir det en ny utlysning av stimulansmedel som då gäller för 2025. Mer information om den processen samt vilka kriterier som gäller kommer under våren 2024.

Dessa ansökningar valdes ut:

Marie Häggström (HOV), Håkan Gunneriusson (HSV), Thomas Karv (HSV), Sofie Blombäck (HSV), Sara Nyhlén (HSV), Anna Bjärtå (PSO), Monique Pfalz (PSO), Elisabet Rondung (PSO), Anna Leiler (PSO), Felix Dobslaw (KKI), Katarina L Gidlund (KKI), Dennis Hedback (EJT), Karolin Sjöö (EJT), Jessica Wisén (UTV), Jennie Sandström (NDH), Henrik Haller (NDH), Magnus Engholm (IMD), Ida Svanedal (IMD), Magnus Ahnesjö (IMD), Kajsa Nilsson (IMD).

Sidan uppdaterades 2023-11-16