”Jag sjunger fortfarande jazz för husbehov”

Mån 04 dec 2023 09:23

Minnet är ett såll, och mycket rinner liksom bara iväg. Men det finns sånt som inte lämnar. En doft, en slagdänga eller kanske ett citat. Det är de ljuspunkterna som vi vill ta fasta på i den här serien av medarbetarporträtt. Näst på tur är Helen Asklund, lektor i litteraturvetenskap.

a woman with a hat on a winters day

När Helen Asklund växte upp var hon en hästtjej. Eller, hon ville verkligen vara det, men var inte var tillräckligt ”tuff” för att fortsätta rida. Så hon började läsa hästböcker istället. Något som hon minns med både glädje och vemod.
– Jag var lite för skraj i stallet och hade en sträng lärare av den gamla stammen. Det var dessutom en hård jargong och jag kände att jag inte riktigt hörde till. Det var förstås en stor sorg när jag inte pallade fortsätta, säger hon.

Genom hästböckerna kunde Helen ändå få uppleva det spännande hästlivet och nu, som vuxen, har hon dykt djupt ned i hästboksgenren igen, fast den här gången som litteraturvetare och forskare. Tillsammans med två andra författare skriver hon nu en bok som handlar om just hästboksläsarna.
– Vi har intervjuat ett 50-tal personer och många av dem har liksom jag känt sig skraja i stallet och läst böcker i stället för att leva ut sina hästdrömmar. Det är en spännande genre, som erbjuder mycket identifikation och lärdomar kring social samvaro, säger hon.

När Helen Asklund, som är lektor i litteraturvetenskap och universitetspedagogisk utvecklare vid Mittuniversitetet, väljer sådant som har format och inspirerat henne blir det således ingen häst, däremot en musiker, en författare, en farmor, en filosof och en resa.

Sidan uppdaterades 2023-12-05