Ledningen deltar i Jämställdhetsmyndighetens nya satsning

Tor 14 dec 2023 09:00

Representanter från Mittuniversitetets ledning medverkar i den nya seminarieserie som Jämställdhetsmyndigheten (JäMy) lanserar. Syftet med serien är att ge stöd för det jämställdhetsintegreringsuppdrag som alla universitet och högskolor har sedan 2016.

Jämställdhetsmyndighetens logotyp

– Satsningen riktar sig till specifikt till lärosätenas ledningsfunktioner och omfattar fyra seminarier där det första har genomförts och resterande tre genomförs nästa år. Jämställdhet, lika villkor och inkludering är viktiga områden och det är väldigt bra att Jämställdhetsmyndigheten initierat den här seminarieserien, säger Anna Olofsson, tillträdande prorektor som kommer att delta vid samtliga utbildningstillfällen.

Utgångspunkten är att integrera ett jämställdhetsperspektiv i ordinarie verksamhet och ordinarie process för planering och uppföljning. Eftersom jämställdhet skapas där ordinarie beslut fattas, resurser fördelas och normer skapas måste ett jämställdhetsperspektiv finnas med i det dagliga arbetet.

– Jämställdhetsintegrering innebär att ett jämställdhetsperspektiv finns med i allt beslutsfattande, på alla nivåer och i alla steg av processen, av de aktörer som deltar i beslutsfattandet – från förslag, till genomförande och utvärdering. Därför är det viktigt att ledningsfunktioner har kunskap och äger frågan, säger Lasse Reinikainen, samordnare för lika villkor och jämställdhetsintegrering på Mittuniversitetet.

Från Mittuniversitetets sida kommer, förutom prorektor, även rektor, dekan, kanslichefer, samordnare samt möjligen några ytterligare ledningsfunktioner att medverka vid ett eller flera seminarietillfällen. Målet med seminarieserien är att:

• utveckla arbetet med jämställdhet tillsammans med kollegor från andra lärosäten för att nå högre måluppfyllelse
  • fördjupa, konkretisera och synliggöra utmaningar och möjliga lösningar i arbetet med jämställdhetsintegrering
  • skapa bättre förutsättningar i arbetet genom att involvera fler lednings- och nyckelfunktioner
  • ta del av forskning och bidra till kunskapsproduktion om vad som skapar förändring för en jämställd akademi.

För frågor, kontakta:

Lasse Reinikainen, samordnare för lika villkor och jämställdhetsintegrering på Mittuniversitetet, lasse.reinikainen@miun.se

Sidan uppdaterades 2023-12-14