Mittuniversitetet ansluter sig till Skellefteå Universities Alliance

Tor 21 dec 2023 12:40

Mittuniversitetet har skrivit under en avsiktsförklaring som innebär att universitetet, som ett av fem lärosäten, ansluter sig till den nya allians som beskrivs som "landets första testbädd för akademisk innovation och förnyelse".

View over Skellefteå campus
Foto: Jonas Westling.

Nyheten presenterades under onsdagen i ett pressmeddelande från Skellefteå kommun, som då också kunde berätta att Mälardalens universitet redan den 9 oktober meddelade sin avsikt att ingå i SUA och ytterligare fyra lärosäten har nu anslutit sig; Högskolan Väst, Gymnastik- och idrottshögskolan, Högskolan i Gävle och Mittuniversitetet.

- Vi vet att forskning och högre utbildning är av central betydelse för tillväxt och kompetensförsörjning. Genom den samhällsutveckling vi nu ser i Norrland landar ett särskilt ansvar på oss universitet i regionen och därför är det naturligt för Mittuniversitetet att vara med i SUA, säger Anders Fällström, rektor Mittuniversitetet, i pressmeddelandet.

De detaljerade formerna för Mittuniversitetets engagemang i Skellefteå Universities Alliance ska bearbetas fram under 2024.

Här kan du läsa pressmeddelandet från Skellefteå kommun.

Sidan uppdaterades 2023-12-21