”Öppet hus kan peppa eleverna i sina nuvarande studier”

Tor 21 dec 2023 10:23

I februari bjuds gymnasie- och folkhögskolor in till Öppet hus på båda campusorter. På schemat står inspiration och information till fortsatta studier på universitet och högskola.

Två studentambassadörer som jobbar i monter.

För eleverna på JGY, Jämtlands Gymnasium, är det ett stående inslag att besöka Mittuniversitetet när det arrangeras Öppet hus.

– Det är värdefullt för oss att vi får komma till er och träffa studenter och personal, se era lokaler, besöka programmen. Att eleverna får en bild av universitetet. Men också för att vidga perspektiv, inspirera till vidare studier, få kunskap om universitetsstudier etcetera, säger Frida Henriksson, studie- och yrkesvägledare på JGY Wargentin.

På JGY Wargentin går det cirka 650 elever i avgångsklasserna och det är obligatoriskt för samtliga att gå på Öppet hus. På grund av stort intresse krävs det i år anmälan för att delta och om samtliga är anmälda eller inte vet inte Frida Henriksson. Men hon vet så klart att det är prioriterat, och viktigt.

– Öppet hus kan peppa eleverna i sina nuvarande studier om de hittar sina drömutbildningar. Det är värdefullt att besöka på plats, de börjar fundera på universitetsstudier och det dyker upp frågor hos elever efter besöket på öppet hus, säger hon.

Frågor som hur det fungerar att studera, vad som krävs av en som student, upplägg på program och kurser och behörighetskrav är vanligt förekommande bland gymnasieleverna. Frågor som även går att ställa till lärare, studenter och studievägledare på plats under Öppet hus.

Öppet hus arrangeras i Sundsvall 21 februari och i Östersund 28 februari.

Mer om Öppet hus

Sidan uppdaterades 2023-12-21