Strategisk samfinansiering i ytterligare tre år

Tor 07 dec 2023 15:00

Satsningen på strategisk samfinansiering av nya forskningsprojekt fortsätter till och med 2026. Det gäller projekt som beviljats medel av Vetenskapsrådet, Forte, Formas, Riksbankens Jubileumsfond eller EU:s ramprogram (H2020/Horisont Europa).

Vinterexteriör Campus Östersund

– Syftet med medlen är bland annat att bidra till att öka den externa forskningsfinansieringen från finansiärer där det finns potential att öka intäkterna. Vi ser att satsningen har varit uppskattad och att den har haft avsedd effekt säger Håkan Wiklund, prorektor för forskning.

2020 beslutade Mittuniversitetet att inrätta strategisk samfinansiering för att stödja framstående forskare som i hård konkurrens erhållit bidrag till forskningsprojekt. I beslutet ingick att prorektor för forskning under 2023 skulle följa upp om den strategiska samfinansieringen haft avsedd effekt och vid behov föreslå lämpliga åtgärder. En uppföljning är genomförd och finns presenterad i en rapport, dnr MIUN 2020/1413. Forskningsrådet har diskuterat rapporten den 7 september 2023 och ställer sig bakom rekommendationen att förlänga satsningen tre år till.

– Satsningen på strategisk samfinansiering innebär att beviljade projekt erhåller ett ekonomiskt bidrag från rektor motsvarande 25 % av det totala beloppet som Mittuniversitetet erhållit, säger Håkan Wiklund.

Sidan uppdaterades 2023-12-07