Mittuniversitetet på plats på utbildningsmässan Nolia

Tis 07 feb 2023 12:09

Så var det äntligen dags för en fysisk utbildningsmässa. Nolia arrangeras i Östersund tisdag 7 februari och i Sundsvall torsdag 9 februari. I Östersund jobbade studentambassadörerna Sara Reuterswärd och Rebecca Jämting med att möta blivande studenter.

Nolia 2023
Studentambassadörerna Sara Reuterswärd och Rebecca Jämting.

– De frågar mycket kring vilka utbildningar som finns hos oss. Många vet redan vad de vill läsa och är väldigt specifika, andra har ingen aning om vad de vill läsa sen, säger Sara Reuterswärd.

– Många är nyfikna på oss också, varför vi läser det vi läser till exempel, säger Rebecca Jämting.

Mittuniversitetet är på plats när Nolia arrangerar utbildningsmässa i Östersunds sporthall. Det är första gången sedan pandemin som mässan arrangeras. På mässan finns flera stora lärosäten representerade; Lund, Luleå, Umeå men även Polismyndigheten och Östersunds kommun. Besökarna är främst gymnasieelever från länet.

I Mittuniversitetets monter jobbar studievägledarna sida vid sida med studentambassadörerna. Sara Reuterswärd, som läser Risk- och krishanteringsprogrammet och Rebecca Jämting som läser Personal- och arbetslivsprogrammet har båda jobbat som studentambassadörer i ett par år. Som ambassadörer för universitetet så är de bland annat med på mässor, chattar och gör innehåll för sociala medier.

– Man får många fina kontakter och det är väldigt givande att jobba som studentambassadörer. Till exempel så fick jag kontakt med en holländsk tjej förra våren. Hon skrev ett privat meddelande till mig då jag hade en intagramvecka, hon hade lite frågor och skulle komma hit som utbytesstudent. Nu umgås vi privat, det är jättekul, säger Rebecca.

I Östersund var även studentrepresentanter från programmet Additiv tillverkning med, de hade med sig en 3D-skrivare och visade vad man kan göra med en sådan.

Nolia arrangeras i Sundsvall torsdag 9/2.

Här kan du läsa mer om Mittuniversitetets studentrekrytering

Sidan uppdaterades 2023-02-08