Samarbetsprojekt mellan Sverige och USA – SIREUS

Ons 15 feb 2023 14:14

Kommande informationspass gällande nytt samarbetsprojekt där MIUN ingår.

Exteriör, Åkroken

Mittuniversitetet är sedan 2020 medlemmar i den så kallade Svensk-amerikanska Handelskammaren (SACC-USA). Medlemskapet omfattade initialt möjligheten till samarbete med företag inom handelskammaren, talangmobilitet mellan Sverige och USA samt visst stöd kring visering.

Under 2021 kom SACC-USA tillsammans med dåvarande forsknings- och innovationsrådet vid svenska ambassaden i Washington DC att föreslå ett projekt kring en plattform för talangmobilitet. Detta förslag har sedan dess kommit att bearbetas vidare till vad som i dag är SIREUS – Students, Innovators, Researchers, Entrepreneurs, United States, Sweden.

SIREUS är ett treårigt samarbetsprojekt som knyter samman 13 svenska lärosäten, SACC-USA, ambassaden i Washington DC, Svenska institutet (Si), Vinnova samt KK-stiftelsen. Till projektet finns också just nu 7 affilierade amerikanska lärosäten, men fler är aktuella. Till projektet kommer även knytas affilierade företag.

Projektet har 4 arbetsområden som kallas ”universitet”, ”företag”, "innovation”, ”rekrytering” – och målgruppen inom Mittuniversitetet är bred. Du som har existerande samarbeten i USA, eller embryon till samarbeten, du som inte har samarbeten men skulle vilja ha det – alla ryms inom projektet så som det är formulerat. Dock är projektet i sin linda, och vad som konkret kan genomföras kommer vi behöva upptäcka tillsammans.

För att sprida information om projektet genomförs två info-pass samt en frågestund under vecka 9. Har man inte möjlighet att delta denna vecka så kan man meddela ansvarig projektledare vid MIUN så genomför vi fler pass.

Allmänna info-pass:
(Samma info båda passen)

Onsdag 1 mars, klockan 15.30-16.30

Torsdag 2 mars, klockan 15.30-16.30

Uppföljande frågestund:

Fredag 3 mars, klockan 8-9

Info och frågestund genomförs vid behov på engelska

Zoom-länk alla tillfällen: https://miun-se.zoom.us/j/8426327715?from=addon

För frågor, kontakta projektledare Anna Lindahl, anna.lindahl@miun.se

För grundinfo om projektet, gå till sireus.org samt besök Teamet MIUN Internationalisation på TEAMS.

Sidan uppdaterades 2023-03-03