Alexander Ryan försvarade framgångsrikt sin doktorsavhandling

Mån 27 mar 2023 13:25

På fredagen den 24 mars försvarade Alexander Ryan framgångsrikt sin doktorsavhandling. "How partisan emotions and negativity shape our politics: examining affective polarization in the Nordic region"

Disputationen, som bevittnades av ett 40-tal personer, hölls både på plats på campus i Sundsvall såväl som digitalt via Zoom. Huvudhandledare var Niklas Bolin, docent och universitetslektor i statsvetenskap vid Mittuniversitetet och opponent var Sven Oskarsson, professor i statsvetenskap vid Uppsala universitet.

Om avhandlingen

Politisk polarisering har blivit ett av modeorden i det tjugoförsta århundradets politiska vokabulär. Utvecklingen på flera områden, såsom framgången för populistiska partier, en negativ ton i sociala medier, och smutskastning av politiska motståndare, för att bara nämna några exempel, beskrivs ofta som uttryck för ökad politisk polarisering. I kontrast till den traditionella betydelsen av politisk polarisering som åsiktsskillnader, passar de ovannämnda företeelserna bättre in på vad forskare har betecknat som affektiv polarisering, det vill säga skillnaden mellan positiva känslor till innegruppens partier/väljare och negativa känslor till utegruppens partier/väljare.

Trots ämnets samhälleliga relevans, har forskning om affektiv polarisering relativt nyligen börjat sprida sig utanför USA. Syftet med den här avhandlingen är därför att studera affektiv polarisering med utgångspunkt i nordiska länderna

Länk till avhandlingen i Diva

Sidan uppdaterades 2023-03-27