Lyckade dagar med dubbla Öppet hus & Mötesplats Campus

Fre 31 mar 2023 14:58

Omkring 1600 gymnasieelever hade anmält sig till de Öppet hus-aktiviteter som arrangerades på campus Sundsvall och Östersund tidigare i veckan, event som blev mycket lyckade.

Vybild över innegård med många människor
Gott om besökare på campus Sundsvall. Foto: Henrik Bodin.

Elever från sexton olika skolor i Jämtlands och Västernorrlands län fick bekanta sig med Mittuniversitetets utbildningar när Öppet hus genomfördes under tisdag och torsdag.

Efter ett inledande panelsamtal med studenter som strömmades ut till flera andra lokaler på campusområdena fick besökarna gott om tid att röra sig på campusområdet. Efter panelsamtalet var det nämligen fritt fram för dem att själva välja vad de ville veta mer om och röra sig mellan mässan, forskningsmiljöernas labb och de specifika programpresentationerna. I Sundsvall var närmare 850 elever anmälda och i Östersund var omkring 800 anmälda, bland annat ända från Sveg.

Forskningsingenjör Kajsa Nilsson tar emot nyfikna ungdomar på Sports Tech Research Centre på campus Östersund. Foto: Christine Grafström.

– Jag vill rikta ett stort tack till alla som har gjort fantastiska arbetsinsatser för att vi ska ro detta i land. Det gäller så klart våra studenter, alla programansvariga, studievägledarna, studenthälsan och studentkårerna, biblioteket och alla de som tagit emot besökare i forskningsmiljöer och labb samt alla andra som på olika sätt bidragit till att våra besökare känt sig välkomna, säger Maria Runering, kommunikatör och ansvarig för Öppet hus.

Som om inte detta vore nog – under torsdagen arrangerades också Mittuniversitetets arbetsmarknadsmässa, Mötesplats Campus, på campus Östersund. Här gavs universitetets studenter tillfälle att träffa representanter för näringsliv och offentlig sektor samtidigt som arbetsgivare fick en möjlighet att träffa potentiella nya medarbetare och skapa viktiga relationer inför framtiden.

Båda evenemangen har dessutom uppmärksammats i media. P4 Västernorrland direktsände från campus Sundsvall under torsdagsförmiddagen.

SVT Jämtland besökte Öppet hus i Östersund och här hittar du det inslaget.

Sundsvalls Tidning bidrog i sin tur med en mängd mingelbilder från Öppet hus i Sundsvall.

Även Mötesplats Campus i Östersund fick besök av SVT - här kan du se det reportaget.

Sidan uppdaterades 2023-03-31