Nu kan de tråkigaste arbetsuppgifterna skippas – AI tar över

Lör 01 apr 2023 08:00

Tycker du att det är tråkigt att lägga in uppgifter i Moodle, siffor i excel eller skriva texter i Atlas? Nu kan AI ta över dina värsta arbetsuppgifter. Enligt rektor Anders Fällström är det här ett light-alternativ till fyra dagars arbetsvecka.

uttråkad på jobbet

Mittuniversitetet har länge jobbat på en lösning där administrativa och lite enklare uppgifter kan tas över av AI, artificiell intelligens.

– Se det här som ett alternativ till fyra dagars arbetsvecka, säger Anders Fällström och tillägger:

– Vi i Sverige är inte riktigt lika långt framme som andra länder vad gäller kortare arbetsveckor, men vi på Mittuniversitetet ser det här som ett sätt att dels ligga i framkant vad gäller användandet av den nyaste tekniken och dels låta medarbetare slippa enformiga arbetsuppgifter.

INFRA har länge arbetat på en digital lösning, likt ChatGPT, som kan lösa de enklare uppgifter medarbetarna kan tänkas ha.

– Genom att låta AI ta över enkla, administrativa arbetsuppgifter frigör vi människors tid och energi för att fokusera på det som verkligen kräver vår kreativitet och kompetens – att skapa och lösa problem som AI ännu inte kan, säger Helena Wallskog, chef för INFRA (och som lät ChatGPT lämna citatet till den här frågan).

De som anser sig ha uppgifter som kan lösas med hjälp av AI kan skicka en lista till sin närmsta chef. Listan ska innehålla de mest enformiga, långrandiga och tråkigaste arbetsuppgifter som den enskilde medarbetaren kan tänka sig bli av med. Den ska skickas in senast i morgon.

Sidan uppdaterades 2023-04-01