Östersund bästa studentstaden i Norrland och sjätte bästa i Sverige

Fre 03 mar 2023 08:31

Östersund är Sveriges sjätte bästa studentstad enligt en undersökning som studentum.se har gjort. Och den enda staden i Norrland på topp 10. Fjällnära, bostadsgaranti och bra möjligheter till praktikplats är kategorier som placerar ”Öset” på topplistan.

Östersund
Foto: Roger Strandberg Östersunds kommun

– Jag är inte jätteförvånad. De saker som de trycker på i undersökningen så som ett aktivt studentliv, att det är lätt att få studentbostad och så vidare vet vi ju att vi är bra på. Vi är även unika med att ha ett så bra samarbete med kommun och näringsliv och det är jättekul att det kommer fram så här, säger studentkåren i Östersunds ordförande Emanuel Magnusson och tillägger:

– Men roligast är ändå att vi är bäst i Norrland.

34 städer har varit med i undersökningen. Studentum har tittar på parametrar som bland andra karriärmöjligheter, bostäder, studentliv och möjligheten till extrajobb och låtit sina användare ranka dessa.

Fjällnära, bostadsgaranti och bra möjligheter till praktikplats har varit bland de parametrar som satt Östersund på topplistan framför andra norrländska städer som Luleå, Umeå och Sundsvall. På första plats i undersökningen kommer Stockholm.

Läs undersökningen på studentum.se

Sidan uppdaterades 2023-03-03