Urvalet klart kring stimulansmedlen

Tis 14 mar 2023 15:31

Fjorton anställda får arbetstid finansierad från universitetets stimulansmedel för att kunna prioritera forskningskommunikation under 2023.

Sundsvall

− Vi fick in 25 ansökningar i vår utlysning, vilket är glädjande. Syftet med medlen är att ge arbetstid för att kunna kommunicera forskning. Ansökningarna som kom in visar på universitetets bredd då de täckte in många olika områden och ämnen, säger Ronney Wickzell, presskommunikatör.

De som har valts ut har önskat - och fått - olika mycket tid i tjänst avsatt. Kraven för att komma i fråga var dels att det ska finnas potential till nationell synlighet och en konkret och tydlig idé om vad den sökande vill göra. I urvalet har också ansökningar med koppling till Barnens universitet prioriterats.

− Urvalet var inte lätt, vilket i sig är ett gott betyg till samtliga ansökningar, men vi känner tilltro kring de som har valts ut. Till utlysningen inför 2024 finns mer tid till själva processen eftersom rektorsbeslutet var treårigt. Utlysningen för nästa år kommer att ske före sommaren, med planerat urval och beslut i september, säger Ronney Wickzell.

Mer information om den processen samt vilka kriterier som gäller inför 2024 kommer senare under våren.

Dessa ansökningar valdes ut:

Lena Boström (pedagogik), Thomas Karv (statsvetenskap), Benny Thörnberg (elektronik), Erika Schagatay (idrottsfysiologi), Jennie Sandström (biologi), Dennis Hedback (ekonomi), Niclas Almén (psykologi), Ida Svanedal (kemiteknik), Sara Nyhlén (statsvetenskap), Katarina L Gidlund (informatik), Kajsa Nilsson (maskinteknik), Henrik Haller (ekoteknik), Magnus Ahnesjö (maskinteknik) och Robert Pettersson (turismvetenskap).

Sidan uppdaterades 2023-03-14