Beviljandegraden för idrotts‑ och friluftslivsevenemang – alldeles för hög?

Tor 13 apr 2023 13:05

Hur blir ett evenemang till? Och hur kontrolleras evenemangs påverkan på natur och miljö? Doktoranden Axel Eriksson har tillsammans med forskarkollegorna Robert Pettersson och Sandra Wall-Reinius studerat tillståndsprocesser för idrotts- och friluftslivsevenemang.

En man med mörkblå tröja, trästockar som syns i bakgrunden
Axel Eriksson

De har gått igenom samtliga tillståndsärenden i en av landets regioner under tio år. 95 procent har blivit beviljade och hur natur och miljö påverkas har låg inverkan på besluten.

Faktum är att de flesta evenemang som hålls utanför etablerade arenor kräver ett tillstånd från respektive Länsstyrelse runt om i landet. Samtliga ansökningsärenden 2011–2020 i Jämtlands län har gåtts igenom, och av 393 ärenden har endast 19 ansökningar fått avslag. Inget av dessa av miljömässiga skäl.

– I bedömningar och beslut vägs olika intressen och mål mot varandra. Vi ser att en hög andel evenemang beviljas för att de exempelvis förväntas leda till lokal utveckling och folkhälsa, berättar Axel Eriksson.

Beskrivna avtryck

I ansökningsformuläret för att få hålla ett evenemang finns inga obligatoriska fält kopplat till miljöhänsyn. Detta får konsekvenser. I hälften av ansökningarna finns ingen beskrivning av hur arrangören tänkt skydda natur och miljö. I en tredjedel av ärendena som Länsstyrelsen hanterat finns heller ingen miljöanalys gjord. Det innebär att tillståndsprocesser till stor del inte beskriver påverkan på natur och miljö.

– I de fall där miljöhänsyn faktiskt tagits i ansökningsprocessen handlar det mestadels om markskador och nedskräpning samt störning på ren. Under en tioårsperiod kan vi se att samebyarna i allt större utsträckning motsätter sig evenemangen. Trots det blir många evenemang godkända av Länsstyrelsen, säger Axel.

Läs hela artikeln i Mistra Sport & Outdoors årsrapport 2022

Mistra Sport & Outdoors är ett forsknings- och samverkansprogram för att skapa kunskap och lösningar för ökad hållbarhet inom idrotten och friluftslivet. Forskare från olika discipliner och universitet jobbar tätt tillsammans med friluftslivets och idrottens organisationer, myndigheter och företag för att nå programmets mål. Värd för programmet är Mittuniversitetet.

Sidan uppdaterades 2023-04-13