Delta i ett webbinarium om kultur som drivkraft för hållbar utveckling

Tis 02 maj 2023 09:14

Onsdagen 3/5 mellan klockan 10–11 är du välkommen till webbinarium under Landsbygdsveckan. Vi kommer att prata om kulturdriven landsbygdsutveckling med övergripande metoder och konkreta exempel.

hållbarhet, samarbete, team, utveckling

Kiviks Museum, Mötesplats Steneby och Nätverket för kritiska kulturarvs- och museistudier (NKKM) vid Mittuniversitetet bjuder in till webbinarium med syfte att diskutera kultur som drivkraft för hållbar utveckling och museernas roll som kulturella, ekologiska och sociala hållbarhetsambassadörer.

Kiviks Museum arbetar lokalt, regionalt, nationellt och internationellt med forskning inom immateriella kulturarv, hållbarhet, resiliens och turism och ger några exempel på sitt arbete. Kiviks Museum är Skandinaviens enda ackrediterade museum i UNESCO:s forskningsgrupp och i FN:s globala hållbarhetsnätverk, SDSN.

Mötesplats Steneby i Dalsland jobbar med kulturdriven hållbar samhällsutveckling på uppdrag av Västra Götalandsregionen, i nära samverkan med HDK Valand vid Göteborgs universitet. Tillsammans med Kiviks Museum arbetar man med att hitta skalbara metoder för kulturdriven landsbygdsutveckling i andra klusterområden.

Nätverket för kritiska kulturarvs- och museistudier vid Mittuniversitetet samlar forskare och kulturarvsaktörer. Under presentationen berättar vi om nätverket, projekt och forskning vid Mittuniversitetet och inom nätverket.

Representanter från Kiviks museum, Mittuniversitetet och Mötesplats Steneby medverkar under presentationen som riktar sig till intresserad allmänhet, landsbygdsutvecklare, kulturarvsaktörer, museer, arkiv, turistdestinationer med flera.

Här kan du läsa mer om webbinariet

När?

Onsdag 3 maj kl. 10.00-11.00 med plats för frågor. Ingen anmälan krävs.

Länk till webbinariet

Sidan uppdaterades 2023-05-02