Fokus på verksamhetsstyrd digitalisering och lärosalsteknik

Mån 03 apr 2023 15:24

Mittuniversitetet har som mål att vara i framkant när det gäller distansundervisning och där är lärosalstekniken ett viktigt område. I arbetet med projektet Framtidens campus har det kommit fram att digitaliseringen inte upplevs utgå från verksamhetens och intressenternas behov.

Utbildning_Infomatik_programvaruteknik

Avdelningen för infrastruktur beviljades ALP-medel för att arbeta med en metod för verksamhetsstyrd digitalisering. Under projektet har en del varit att genomföra ett test av en intressentstyrd metod för att ta fram en målbild. Inom detta arbete har bland annat medarbetare och studenter intervjuats för att fånga nuläge och målbild för lärosalstekniken på Mittuniversitetet.

Nu är lärosalsgenomlysningen klar och resultatet pekar på ett antal aktiviteter som skulle förbättra upplevelsen i lärosalsmiljöerna, till exempel behöver samverkan mellan lärare, tekniker och stödfunktioner förbättras samt att man behöver arbeta med lärosalstekniken närmare lärare och studenter. Nästa steg är att skapa ett projekt för implementering av aktiviteterna som ska leda oss mot den framtagna målbilden.

Om du vill läsa lärosalsrapporten i sin helhet så kan du hitta den via diariet: 2023/863.

Sidan uppdaterades 2023-04-05