Fysikforskningen får gott betyg i Vetenskapsrådets granskning

Tis 25 apr 2023 10:43

Mittuniversitetet och 11 andra lärosäten som driver forskning inom fysik får gott betyg av Vetenskapsrådet. Forskningen har utvärderats utifrån dess vetenskapliga kvalitet och betydelse för samhällsutvecklingen. Utvärderingen har gjorts av en oberoende expertpanel med 14 internationella experter.

Exteriör Campus Sundsvall

12 lärosäten var utvalda att medverka i utvärderingen; Lunds universitet, Uppsala universitet, Stockholms universitet, Chalmers, KTH, Linköpings universitet, Umeå universitet, Göteborgs universitet, Karlstad universitet, Linnéuniversitetet, Luleå universitet och Mittuniversitetet. Tillsammans representerar dessa 98% av alla personer som jobbar inom forskningsfältet fysik i Sverige samt 99% av alla publikationer inom området.

Utvärderingen är en del i Vetenskapsrådets nationella uppdrag att utvärdera ämnesforskningen i landet.

Mittuniversitetet får gott betyg

Mittuniversitetet skickade in tre fallstudier, som beskrivs i termer av hur påverkan på samhället kan se från forskningen. Dessa bedöms mycket väl illustrera hur lokala ekosystem kan få näring av akademisk tillämpad forskning.

Påverkan på samhället i termer av räckvidd uppnås på olika nivåer, skriver panelen i sin rapport. Utmärkta forskningscentrum och laboratorier stödjer utvecklingen av lokal industri.

– I utvärderingen lyfts vi fram som ett bra exempel som kombinerar forskning om materialutveckling, bearbetning och tillämpning, illustrerad av tre fallstudier om sensorutveckling, storskaliga grafenbaserade nanomaterial och optiska egenskaper hos lasrar, säger Hans-Erik Nilsson, dekan vid fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier.

Ett sådant ekosystem är väsentligt för att stödja den lokala industriella utvecklingen i mellersta Sverige, skriver expertpanelen i sin rapport.

Expertpanelens sammanfattning

Panelen konstaterar på en övergripande nivå att kvaliteten på den vetenskapliga produktionen håller hög kvalitet och framhåller svensk fysikforsknings stora inomvetenskapliga genomslag nationellt och internationellt. När det gäller forskningens betydelse för det omgivande samhället, framhåller panelen att flera av fallstudierna lyfter fram de svenska lärosätenas starka koppling till industrin, utbildningssystemet och det internationella forskarsamhället. Underlaget till panelen har bestått av ett urval av publikationer fördelade efter hur stor andel av fysikforskningen i Sverige de berörda lärosätena har. Lärosätena har i form av fallstudier också fått ge exempel där deras forskning i fysik har varit av betydelse för det omgivande samhället.

Panelen menar att området den kondenserade materiens fysik är starkt representerat i Sverige. De påpekar att detta forskningsfält bidrar starkt till lösningar på samhälleliga utmaningar och driver flera stora tekniktrender. Panelen framhåller särskilt forskningen inom innovativa nya material, energiproduktion och lagringsteknik, där Sverige är väl positionerat för att spela en stor roll.

Fysik omfattar grundläggande frågor om hur vi ser på universum idag, men även hur vi närmar oss samhällsutmaningar, som klimatförändringar, eller utvecklar nya tekniska lösningar, exempelvis kommunikationssystem. De språng vi har tagit i vår förståelse av vår omvärld bygger i hög grad på användningen av avancerade experimentella tekniker. Vissa av dessa tekniker kräver stora investeringar och uppbyggnad av forskningsinfrastruktur. Dessa anläggningar används i stor utsträckning inom forskningsområdet fysik och det har bidragit till betydande vetenskapliga framsteg inom områden som sträcker sig från partikel- och kärnfysik till materialvetenskap.

Expertpanelen bestod av forskare från Tyskland, Sverige, Finland, Israel, Österrike, Nederländerna, Frankrike och England. De har studerat vetenskaplig kvalitet i publikationer, bibliometri, citeringar och samhällseffekter från forskningen i fallstudier.

Här kan du ta del av utvärderingen i sin helhet.

Sidan uppdaterades 2023-04-25