Mittuniversitetet utreder gästprofessor

Tis 11 apr 2023 15:50

Mittuniversitetet har inlett en utredning kring en pågående gästprofessur. Det aktuella samarbetet inrättades för ett år sedan.

Miunskylt

– För en tid sedan nåddes vi av uppgifter om att en våra gästprofessorer stängts av från det europeiska universitet där vederbörande har sin anställning. De formella skälen till avstängningen uppges vara relaterade till brott mot vissa aspekter kring lagar för offentligt anställda. Det finns också misstankar mot forskaren avseende oredlighet i forskning. Vi ser allvarligt på de uppgifter vi har nåtts av, säger Hans-Erik Nilsson, dekan vid Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier.

Mittuniversitetet har därför beslutat att inleda en utredning kring gästprofessuren samt göra en översyn av den egna rekryteringsprocessen.

– Det är mycket vanligt i universitetsvärlden att knyta till sig gästprofessorer, bland annat för att stärka internationella nätverk, och Mittuniversitetet har genom åren haft ett stort antal liknande samarbeten. Vi agerar i enlighet med den nationella ordning som gäller för att utreda den här typen av ärenden och det är första gången vi vidtar en liknande åtgärd kring en gästprofessor. Vi förväntar oss att vederbörande inte agerar i Mittuniversitetets namn medan vår utredning pågår, säger Hans-Erik Nilsson.

I det aktuella fallet har samarbetet varit av begränsad omfattning och är tidsbegränsat till 30 juni i år. Gästprofessuren har finansierats av externa medel och finansiären har informerats om Mittuniversitetets åtgärd.

Sidan uppdaterades 2023-04-12