Rana Alimohammadzadeh får pris som årets unga forskare

Tor 13 apr 2023 10:17

Rana Alimohammadzadeh, forskare vid institutionen för Ingenjörsvetenskap, Matematik och Ämnesdidaktik (IMD) är årets pristagare av Stiftelsen Gunnar Sundblads forskningsfonds pris ”Young Researcher´s Award”.

Rana Alimohammadzadeh

Hon får priset för sin forskning om superhydrofobiska material av cellulosa och nanocellulosa. Priset ”Young Researcher´s Award” går till en forskare som forskat i max fem år efter avlagd doktorsexamen. Fonden vill främja den träfiberbaserade industrins utveckling, förnyelse och konkurrenskraft.

Rana Alimohammadzadeh kommer att ta emot priset, som delas ut av kung Carl XVI Gustaf på Framtidsmötet 18 april.

– Jag är djupt glad och hedrad över att få ta emot priset från Hans Majestät. Priset kommer att användas för mer forskning om cellulosa och nanocellulosa i samarbete med en forskargrupp vid University of British Columbia (UBC). Jag vill utveckla mina grundläggande kunskaper inom området cellulosa och nanocellulosa, säger hon.

Läs mer om Ranas forskning

Sidan uppdaterades 2023-04-13