Syns vi? Hörs vi? Jajamän!

Mån 03 apr 2023 16:26

Förlossningsrädsla, det finska riksdagsvalet och en ny energieffektiv vinge till elflygplan var några ämnen som media avhandlade under förra veckan och där man tog hjälp av forskare vid Mittuniversitetet i sin rapportering. Missade du detta? Här får du en ny chans.

Man står framför en stor bildskärm och intervjuar en kvinna som medverkar via länk
Elisabet Rondung medverkade i TV4s program "Efter fem" fredag 31 mars.

Varje dag året om scannar Mittuniversitetet av hur media rapporterar om universitetets verksamhet. Till vår hjälp använder vi tjänsten Notified. Under 2022 förekom Mittuniversitetet i mer än 6 400 artiklar och inslag i svenska medier, vilket var en ökning jämfört med året innan.

– I min roll ingår det att ha koll på det som skrivs och sägs om oss och jag har full förståelse för att inte andra inte kan ha samma överblick. Därför är det min ambition att vi under 2023 ska bli bättre på att återrapportera och puffa för olika medieframträdanden så att vi fördjupar kunskapen hos fler om var vi syns och hörs, säger Ronney Wickzell, presskommunikatör.

Medieintresset för Mittuniversitetets forskning, utbildning och övriga verksamhet varierar så klart under året, men under den gångna veckan har många olika delar av verksamheten väckt journalisternas nyfikenhet.

– Det finns väldigt många forskare hos oss som tar ett stort ansvar för att sprida kunskap i media, antingen genom att berätta om samhällsviktig forskning eller förklara komplicerade skeenden. Den gångna veckan är ett bra exempel på vår bredd, säger Ronney Wickzell.

Här är ett axplock från olika medier från 27 mars till 2 april:

Statsvetaren Thomas Karv har förekommit i mängder av artiklar, TV- och radioinslag och poddar i svensk och finsk media under veckan för att ge kunskap kring det finska riksdagsvalet som avgjordes under söndagen. Här kan du ta del av ett framträdande i SVT.

Psykologiforskaren Elisabet Rondung har medverkat i såväl SVTs Morgonstudio som i TV4s program "Efter fem" för att prata om forskning kring förlossningsrädsla och hur VR-teknik kan användas. Här hittar du ett klipp från TV4.

Doktoranden Martina Höök har medverkat i SR i samband med att flera redaktioner rapporterat om hur idrottare och idrottsledare många gånger har svårt att prata om kvinnliga idrottares mens. Här berättar Martina om sin studie.

Professor Mikael Bäckström, centrumledare vid Sports Tech Research Centre, medverkade i flera medier för att berätta om den nya kolfibervinge för elflygplan som Mittuniversitetet har varit med om att ta fram. Här är en artikel från ÖP.

Håkan Gunneriusson, docent i krigsvetenskap, har förekommit synnerligen flitigt i media sedan den ryska invasionen i Ukraina inleddes för drygt ett år sedan. Expressen är en redaktion som gärna vänder sig till honom för analyser och kommentarer - och här är en artikel från förra veckan.

– Vi ska fortsätta dela klipp och nyheter, även om en del av dem ligger bakom så kallad "betalvägg" och därmed bara kan läsas av prenumeranter. Det ger ändå en bild av var vi syns och hörs.  Förra veckan var en bra vecka, rent medialt, och det här är alltså bara ett axplock av medierapporteringen. Tidningsläsare, radiolyssnare och TV-tittare har även fått ta del av våra öppet hus-dagar, mött studenter under Mötesplats campus och lärt sig mer om populariteten för vår nya decentraliserade sjuksköterskeutbildning, säger Ronney Wickzell.

Sidan uppdaterades 2023-04-03