Forskningsprojekt för att identifiera orsaker till fragmentisering av akademiskt arbete

Fre 05 maj 2023 11:57

Forskningsprojektet AVA ska synliggöra hur fragmentisering av akademiskt arbete styrs i dokument och processer samt hur det upplevs inom olika ämnen inom universitetet. Utifrån det kan sedan förslag på åtgärder som kan bidra till förbättring tas fram.

Porträttfoto av Malin Bolin framför en trappa på Grönborg
Malin Bolin, projektledare.

Kan du berätta lite om bakgrunden till ert projekt?

– För att säkerställa forskning och undervisning av hög kvalitet krävs organisatoriska åtgärder som minskar fragmentiseringen av akademiskt arbete. Ökade administrativa uppgifter, system som skapar merarbete, förändrade arbetssätt och kommunikationsmönster på arbetsplatsen är exempel på faktorer som minskar utrymmet för mer sammanhängande och mer koncentrerad tid för forskning och utbildning, säger projektledare Malin Bolin, och fortsätter:

– Hela projektet tar sin utgångspunkt i "MIUN 2025", ett omfattande framtidsarbete som genomfördes 2015–2016 med en vision om ett önskvärt universitet år 2025. I det arbetet lyftes bland annat frågor om vad som kännetecknande det önskvärda universitetet ur anställdas perspektiv. Ett centralt resultat var att fragmentisering var en av de främsta arbetsmiljöriskerna och en risk för arbetets kvalitet. Vidare lyftes behovet av att integrera olika styrsystem och att inte försöka organisera bort komplexiteten i akademiskt arbete.

Vad är syftet med projektet?

– Syftet med projektet är att identifiera orsaker till fragmentisering av akademiskt arbete och ge förslag på åtgärder för minskad fragmentisering i arbetssituationen för lärare och forskare på Mittuniversitetet genom att besvara följande frågeställningar:

• Hur styr och konstruerar de övergripande processerna det akademiska arbetet och vilka möjligheter till minskad fragmentisering kan identifieras?
  • Hur konstrueras akademiskt arbete i styrdokument om digitalisering, undervisning och forskning, finns det krockar mellan logiker, definitioner och översättningar som medför fragmentisering?
  • Vilken fragmentisering och orsaker till den upplevs av lärare och forskare och finns det skillnader mellan olika ämnen?

Projektet har tre delstudier, berätta lite om det upplägget

– Det stämmer. Projektet ska synliggöra hur fragmentisering av akademiskt arbete styrs i dokument och processer samt hur det upplevs inom olika ämnen inom universitetet, och utifrån det ge förslag på åtgärder som kan bidra till förändring. För att åstadkomma detta krävs en kombination av olika metoder och aktiviteter. De tre delstudierna fokuserar på olika delar; styrande dokument, övergripande processer och anställdas erfarenheter av fragmentisering. I varje delstudie genomförs olika datainsamlingar och analyser som sedan integreras med varandra, säger Malin Bolin.

Hur ska resultatet presenteras?

– Löpande återkopplingar ska ske till rektors ledningsgrupp och institutioner. När projektet är slut ska det skriftligt redovisas i en antologi och i vetenskapliga artiklar. Utöver det ska förslag på åtgärder och verktyg som minskar fragmentisering på olika organisatoriska nivåer samt identifiering av handlingsutrymme på olika nivåer och strategier för motstånd presenteras till rektors ledningsgrupp och institutionerna. Resultat kommer presenteras på olika konferenser, säger Malin Bolin.

Vill du delta i projektet? Kontakta Malin Bolin

Här kan du läsa mer om AVA

Sidan uppdaterades 2023-05-11