”Glädjande att kommunerna lyfter vår viktiga roll”

Fre 05 maj 2023 08:41

Under torsdagen presenterade Sundsvall, Timrå och Härnösands kommuner en stor industrietablering i området Torsboda norr om Timrå. I samband med presentationen betonades Mittuniversitetets betydelse för kompetensförsörjning och forskning.

Gruppfoto av män och kvinnor i kostym/dräkt framför vit vägg
Representanter från berörda kommuner och företag vid torsdagens presskonferens. Foto från Timrå kommun.

– Det är glädjande att kommunerna lyfter vår viktiga roll inom kompetensförsörjning och att man ser att vi har spetskompetens inom forskning som är relevant för satsningen. Vi har och kommer fortsatt att ha en nära dialog när det gäller vilka områden som kan bli aktuella att samverka kring, säger Anders Fällström, rektor.

Det är Torsboda Industrial Park som skrivit avtal med det världsledande green tech-företaget Shanghai PTL, som bland annat är leverantör till Northvolt. Torsboda Industrial Park samägs av Sundsvalls och Timrå kommun. Med i satsningen finns också i Härnösands kommun. Enligt parterna beräknas investeringen vid Torsboda initialt omfatta ca 1 900 jobb och 13 miljarder. Anläggningen beräknas stå färdig 2025 eller 2026.

Det har kommit synpunkter kring satsningen, bland annat för att den omfattar ett kinesisktägt bolag. Vad tänker du om det?

– Jo, jag har noterat detta, liksom att företrädare för kommunerna bemött synpunkterna och uttryckt förståelse för att frågor väcks. Jag tänker att vår roll som universitet handlar om att ha en ansvarsfull internationalisering och vara en drivkraft för hållbar samhällsutveckling i regional och global kontext. Samtidigt ska vi värna vikten av akademisk frihet i forskningen, i detta sammanhang precis som i andra, och bibehålla ett gediget säkerhetsarbete i nära samarbete med andra myndigheter, säger Anders Fällström.

Nyligen offentliggjordes också en stor industrisatsning i Östersund. I det fallet rör det sig om företaget Ekodatacenter som avser bygga ett datacenter och i anslutning till detta ska också ett stort växthus byggas. Den satsningen beräknas ge omkring 1 000 nya arbetstillfällen.

– Det är uppenbart att vår region attraherar investerare, inte minst genom den så kallade gröna omställningen. Jag är övertygad om att vi som universitet har stora möjligheter att bidra på olika sätt för att stärka såväl Västernorrlands som Jämtlands län. Vi ska inte blunda för att det kommer att finnas utmaningar av olika slag längs vägen, men genom fortsatt god samverkan med kommuner och regioner ska vi ta oss an dem, säger Anders Fällström.

I Sundsvalls kommuns pressmeddelande kan du läsa mer om satsningen i Torsboda.

I Östersunds kommuns pressmeddelande kan du läsa mer om satsningen i Verksmon.

Sidan uppdaterades 2023-05-05