Internationellt besök – ”ett fint kvitto på det vi gör”

Mån 29 maj 2023 10:44

Belinda Gimbert, Dean Cristol och Qiwei Men heter de tre forskarna från Ohio State University som under denna vecka besökt Mittuniversitetet. Kontakten med de amerikanska forskarna knöts av Jimmy Jaldemark, docent i pedagogik vid Mittuniversitetet, i samband med en forskningskonferens i Nederländerna.

Jimmy Jaldemark. Belinda Gimbert och Dean Cristol med havet i bakgrunden
Jimmy Jaldemark, Belinda Gimbert och Dean Cristol på besök i Höga kusten.

- Jag träffade Belinda och Dean på mLearnkonferensen i Herleen oktober 2022. De är här för att lära sig mer om vårt arbete med livslångt lärande och hur digital teknik kan stödja lärande. Belinda och Dean har under många år arbetat med olika projekt som ska bidra till lärande i arbetslivet. Belinda har även forskat om lärarbrist och fortbildning av lärare. De tyckte att vårt arbete inom HEEL-gruppen och Mittuniversitetet lät så intressant, så de frågade om de fick komma och hälsa på, säger Jimmy Jaldemark.

Belinda, Dean och Qiwei har varit på besök hos Mittuniversitetet sedan i måndags och åkte hem igår, torsdag. Under dessa dagar har schemat varit minst sagt fullspäckat för de amerikanska forskarna.

- Idag har vi avslutat vår serie av presentationer. De diskussioner vi haft under dessa fyra dagar har varit kollegiala, konstruktiva och präglade av samarbetsvilja. Vi lämnar Sundsvall och Mittuniversitetet med en djup förståelse för den omfattande forskning som bedrivs vid ert universitet samt de många fantastiska forskare ni har i personalen. Det känns spännande att ta med våra lärdomar till våra OSU-kollegor. Vi ser verkligen en potential för att samarbeta i nuvarande och framtida forskningsprojekt, säger Belinda Gimbert.

Viktigt med internationella samarbeten

- Internationella samarbeten är viktigt av flera skäl. Dels är det betonat som strategiskt viktigt för lärosätet att bli bättre på internationalisering av vår verksamhet. Besöket från Ohio State University ligger ju i linje med det och det är ju så klart roligt att besöket är initierat av våra gäster. Dessutom är besöket ett fint kvitto på att Mittuniversitetets verksamhet har ett internationellt värde och att vi inte ska tveka om att berätta vad vi gör vid internationella konferenser.  En annan sida av internationaliseringen är ju att det är väldigt lärorikt och roligt att arbeta med kollegor från andra lärosäten, säger Jimmy Jaldemark.

Belinda Gimbert håller med och fyller i:

- Att samarbeta internationellt främjar kulturell förståelse, främjar empati och bryter ner stereotyper och fördomar. Det tillåter människor från olika länder och kulturer att interagera, lära av varandra och bygga relationer baserade på ömsesidig respekt och gemensamma mål. Denna mångfald av perspektiv och erfarenheter främjar utbyte av kunskap, idéer och expertis. Genom att arbeta tillsammans kan forskare utnyttja sina samlade styrkor, få tillgång till olika resurser och tackla komplexa problem mer effektivt. Genom att dela forskningsrön, metoder och tekniker kan forskare bygga vidare på varandras arbete, validera resultat och göra framsteg snabbare. Detta samarbete leder ofta till genombrott som skulle vara utmanande eller omöjliga att uppnå inom ett enda lands eller institutions ramar. Sen är det förstås roligt att knyta vänskapsband och ha kul!

Sidan uppdaterades 2023-05-30