Mittuniversitetets Aron Larsson är med på IVAs 100‑lista för 2023

Ons 10 maj 2023 11:11

I dag släpptes IVAs 100-lista över aktuell forskning med potential att skapa samhällsnytta. Aron Larsson, professor i data- och systemvetenskap och centrumledare för RCR, Risk and Crisis Research Centre, finns med på listan.

En man i glasögon och mörkt hår ser in i kameran och ler.
Aron Larsson

I år är det för femte året i rad som IVA, Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, släpper sin 100-lista. Syftet är att underlätta för företag och forskare att hitta varandra och tillsammans skapa nya affärsmöjligheter. Årets lista samlar forskningsprojekt som adresserar teknik i mänsklighetens tjänst inom klimatomställning, energiförsörjning, välfärdsteknologi, cybersäkerhet och krisberedskap.

– Det är jättekul och ger en kvalitetsstämpel som öppnar för nya möjligheter att ta våra resultat vidare och utveckla bättre produkter och tjänster från dom, svarar Aron Larsson på frågan hur det känns att vara med på listan.

Mittuniversitetet och Aron Larsson är representerade på listan med beslutsverktyget Helision. Helision är ett webbaserat och anpassningsbart beslutsverktyg för gruppbeslut som effektiviserar strukturering, kommunikation och värdering av beslutsalternativ.

Förutom Aron Larsson står även Mats Danielson, Jim Idefeldt och Kjell Borking som ansvariga forskare.

Mer om Helision

Här hittar du 100-listan