Så kan du hjälpa en forskare i Ukraina

Ons 07 jun 2023 07:55

Denna vecka får Mittuniversitetet besök av en delegation forskare och lärare från Karazin Kharkiv National University i Ukraina. Besöket är en del i projektet Risk and crisis management education for a safer Ukraine som bedrivs i samarbete med Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap.

Ukrainas flagga mot himmel

En av utmaningarna för de ukrainska forskarna och lärarna i Kharkiv är att tillgången till elektricitet och wifi varierar mycket och det påverkar deras arbetsvardag. De är därför för egen del och för sina studenters del i behov av extra mobiltelefoner och surfplattor. Telefonerna kan användas för nätverksdelning och surfplattorna istället för dator när de t.ex. behöver sätta sig i säkerhet på annan plats.

Om du har en fungerande telefon eller surfplatta (privatägd såklart) som ligger och skräpar i en låda och kan tänka dig att donera den till en forskare/lärare vid universitetet i Kharkiv så kan du kontakta Minna Lundgren minna.lundgren@miun.se för mer info om hur du går tillväga.

För dig som vill veta mer om hur forskar- och lärarvardagen fungerar i Ukraina under rådande förhållanden så kommer besökarna från Kharkiv att hålla ett seminarium den 8 juni på campus i Östersund.

Mer info finns här:

Skapad av Minna Lundgren