Dags att ge inspel till innovations‑ och forskningspropositionen

Tis 13 jun 2023 09:29

Nu har processen inletts kring universitetets inspel till regeringens forskningspolitiska proposition. Senast 31 oktober ska Mittuniversitetet ge sin samlade bild och verksamheten inbjuds nu komma med sina underlag.

Exteriör, Åkroken

– Processen har precis dragits igång och fakulteter, studentkårer och förvaltningen har fått information som beskriver tidsplan och struktur för det inspel som universitetet sedan ska lämna. Nu har alla fram till 6 september på sig att lämna sina underlag, säger Katrin Lindbäck, forskningsrådgivare och handläggare.

I regeringens underlag framgår att man önskar inspel kring hur lärosätets verksamhet förhåller sig till de politiska prioriteringarna om hög kvalitet i forskning och utbildning, internationalisering och  innovation​. Man vill också se beskrivet hur lärosätet jobbar med samverkan, med fokus på hur forskningsresultat kan nyttogöras,​ liksom hur man arbetar med profilområden.

– Vår ambition är att komma med ett kort och tydligt inspel. Utöver de fokusområden som är beskrivna i inbjudan från regeringen önskar ledning och forskningsråd belysa vikten av ökat basanslag och den fria akademin. Vi vill också betona betydelsen av forskningsanknuten utbildning och kompetensförsörjning samt forskning med samhällsrelevans, säger Håkan Wiklund, prorektor för forskning.

Vid forskningsrådets möte 7 september ska de inkomna underlagen från verksamheten diskuteras. Därefter sker en avstämning med rektor och dekaner innan också styrelsen ges möjlighet att komma med sina synpunkter. En slutversion av Mittuniversitetets inspel behandlas sedan på forskningsrådet 18 oktober innan beslut fattas på rektors beslutsmöte 24 oktober.

Sidan uppdaterades 2023-06-13