Få lärosäten har riktlinjer och rutiner för att hantera våld i nära relationer

Tor 15 jun 2023 15:06

Tre forskare vid Mittuniversitetet har undersökt om universitet och lärosäten har rutiner och riktlinjer för hur de ska agera om en anställd eller en student utsätts för våld i nära relationer. Vid tiden för kartläggningen saknade Mittuniversitetet själv riktlinjer.

Kollage av tre kvinnliga forskare; Minna Lundgren, Ummis Jonsson och Helena Bäck
Minna Lundgren från HSV, Ummis Jonsson och Helena Bäck, båda vid PSO, har tillsammans undersökt om lärosäten och universitet har rutiner och riktlinjer för hur de ska agera om en anställd eller student är utsatta för våld i nära relationer.

Av 35 universitet och lärosäten som blev tillfrågade så var det bara ett som svarade att de aktivt jobbade med frågan - Uppsala universitet.

Efter att Minna lundgren, Ummis Jonsson och Helena Bäck uppmärksammade Mittuiniversitetets ledning kring bristen på riktlinjer och rutiner så har ledningen skrivit in våld i nära relationer i sin plan för jämställdhet och lika villkor.

En längre artikel kring kartläggningen och hur forskarna skrev brev till miuns ledning finns att läsa på universitetslaraen.se. Under 2023 ska det publiceras en rapport kring kartläggningen.

Här kan du läsa artikeln

Sidan uppdaterades 2023-06-16