Gaskeuniversiteete inrättar sydsamiska som nytt ämne

Tor 29 jun 2023 11:22

Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap inrättar ämnet sydsamiska. Inrättandet av ämnet följer den satsning vid lärosätet som pågår vad gäller att stärka forskning och utbildning inom det sydsamiska området.

samisk flagga

Sydsamiska är ett av nio samiska språk och det samiska språk som traditionellt talas i åarjelsaepmie, det sydsamiska området.

Det sydsamiska området sträcker sig över Norsk‐ Svenska gränsen från Tärnaby/Hattfjelldal i norr till Idre/Eajra och Röros i söder och innefattar både Sjädtavallie/Sundsvall och Staare/Östersund. Som det enda lärosätet beläget i sydsamiskt område på den sida av Saepmie som överlappar Sverige är det därför naturligt att Gaskeuniversiteete/Mittuniversitetet inrättar sydsamiska som ämne då behovet av både utbildning och forskning är stort förklarar Angelika Sjöstedt, verksamhetsledare vid Båskoes - nätverk för forskning om och med det sydsamiska samhället vid lärosätet.

— Det är en stor och viktig sak att sydsamiska språket inrättas som eget ämne vid universitetet. Genom inrättande av sydsamiska som ämne kan universitetet bidra till en stärkt utbildningskedja och till att höja språkets status och synliggöra språket i dess språkområde. Även inom professionerna inom skola, omsorg och välfärd, i utbildning av förskollärare, lärare, socionomer och psykologer, finns ett stort behov av sydsamisk språk‐ och kulturkompetens. Från Båskoes sida är inrättandet av sydsamiska otroligt positivt, då språket är centralt för att bygga upp samisk forskning och utbildning.

Angelika Sjöstedt förklarar vidare att nu när ämnet är inrättat kommer personal att rekryteras som sedan behöver tid för att planera kurser och arbetet i ämnet, där planen är att man ska kunna erbjuda de första kurserna i sydsamiska under 2025.

Läs mer om Båskoes verksamhet här

I media:

svt Nyheter, Sápmi: Mittuniversitetet startar utbildning i sydsamiska

Sveriges Radio, sameradion: Snart möjligt att läsa sydsamiska på Mittuniversitetet (Samigiella)

Sidan uppdaterades 2023-07-24