Hans‑Erik Nilsson blir ny vicerektor

Ons 14 jun 2023 08:56

Rektor Anders Fällström har utsett Hans-Erik Nilsson till vicerektor för innovations- och näringslivsfrågor. Uppdraget ligger i led med Mittuniversitetets nya strategi som antogs i vintras.

Hans-Erik Nilsson, vice rektor för innovation och näringslivssamverkan
Hans-Erik Nilsson

– Hans-Erik Nilsson har lång och stor erfarenhet av detta och när han nu slutar som dekan blir han en ypperlig person att ta sig an frågorna och arbeta för hela universitetet i såväl Jämtland som Västernorrland, säger Anders Fällström.

Universitetsstyrelsen beslutade i januari om en ny strategi där internationalisering och hållbar samhällsutveckling i Norrland är två accentuerade områden. Inte minst utifrån de etableringar som nu är på väg i såväl Västernorrland som Jämtland kommer universitetets samarbeten med näringslivet såväl inom forskning som utbildning att vara en viktig del av den hållbara samhällsutvecklingen. För att mer fokuserat kunna jobba med den frågan och för att näringslivet ska få en enklare ingång till universitetet tillsätts nu en vicerektor med inriktning mot näringslivssamverkan.

– Mittuniversitetet är ett globalt universitet med regionalt engagemang. Det regionala engagemanget handlar till stor del om olika typer av samarbeten med näringslivet i våra regioner och hela norra Sverige, konstaterar Anders Fällström.

Hans-Erik Nilsson, professor i elektronikkonstruktion och avgående dekan vid fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, NMT, representerar sedan tidigare Mittuniversitetet i en rad näringslivsrelaterade organisationer både i Västernorrland och Jämtland. Däribland Bizmaker, Bron Innovation, beredningsgruppen för kommunavtalen, SIMMIT och High Coast Invest som är huvudnoden för Invest in Sweden Agency i Mittsverige.

– Som dekan har jag arbetat mycket med både innovationsfrågor och samverkan med näringslivet och i den nya rollen blir mitt engagemang mer tydligt utifrån ett universitets övergripande perspektiv. Det finns ett behov av, och en förväntan på universitetets engagemang och representation i regionens innovationskluster och forum för näringslivsutveckling, säger Hans-Erik Nilsson.

Uppdraget som vicerektor för innovations- och näringslivsfrågor gäller perioden 1 juli år till sista december 2026.

Kontaktperson:

Hans-Erik Nilsson, 010-1428739, hans-erik.nilsson@miun.se